الزام به تنظیم سند رسمی:

طبق ماده 220 قانون مدنی:
عقود نه فقط متعاملين رابه اجراي چيزي كه درآن تصريح شده است ملزم مي نمايدبلكه متعاملين به كليه نتايجي هم كه بموجب عرف وعادت يابه موجب قانون ازعقدحاصل مي شودملزم مي باشند.

فروشنده بر اساس عرف و عادت و مواد 22 و 47 قانون ثبت، الزام به تنظیم سند رسمی است، در قراردادهای خرید و فروش که باید سند رسمی تنظیم گردد، فروشنده الزام به تنظیم سند رسمی می باشد. ولازم نیست حتمن این بند الزام به تنظیم سند در قرارداد ذکر شده باشد.

 

چگونگی طرح دعوای الزام به تنظم سند

موضوع الزام به تنظیم سند ، دادخواست اغلب پرونده های است که براساس مبایعه نامه تنظیم شده اند و در سیستم قضایی مطرح می شوند. مبایعه نامه تعهد و قولی است که فروشنده و خریدار را ملزم می کند در تاریخ درج شده در مبایعه نامه برای تنظیم سند رسمی و همچنین پرداخت ما بقی ثمن مبایعه نامه در دفتر اسناد رسمی ذکر شده در مبایعه نامه حاضر شوند.
و اگر فروشنده برای تنظیم سند حاضر نشد خریدار باید گواهی عدم حضور را از دفتر اسناد رسمی دریافت کند و دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را به دادگاه عمومی حقوقی ملک تقدیم، هزینه دادرسیرا پرداخت نماید. بعد از تشکیل جلسه دادگاه نماینده خود را به دفتر خانه معرفی و نماینده دادگاه به جای فروشنده اسناد نقل و انتقال را امضا می نماید.

 

مطالب مرتبط: تصرف عدوانی

مطالب مرتبط: تفکیک، افراز و تقسیم اموال مشاع

 

اظهارنام جهت الزام به تنظیم سند

اگر تاریخ مشخص برای تنظیم سند رسمی در مبایعه نامه ذکر نشده خریدار می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ارسال اظهار نامه و مشخص کردن تاریخ و دفتر خانه از فروشنده بخواهد که نسبت به تنظیم سند رسمی در آن تاریخ در دفتر خانه حضور داشته باشد.

 

به هنگام مطرح شدن دعوای الزام به تنظیم سند چه مواردی لازم است

_ ملک حتمن دارای پایان کار و صورت مجلس تفکیکی باشد.
_ دادخواست الزام به تنظیم سند دعوای مالی محسوب می شود و هزینه آن بر مبنای قیمت منطقه ملک محاسبه می شود.
_ دعوا باید در دادگاه عمومی حقوقی مطرح شود.
_ ملک در رهن یا بازداشت نباشد.
_ سند رسمی ملک باید به نام فروشنده باشد.

 

مطالب مرتبط: وکیل ملک

مطالب مرتبط: وکیل تسخیری

 

موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار شما قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در زمینه ملک و الزام به تنظیم سند نیاز به مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری با وکیل حقوقی یا مشاوره حقوقی داشته باشید در خدمت گذاری به شما عزیزان آماده باشد.

برای برقراری ارتباط با وکیل آنلاین یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون هیچ پیش شماره یا کدی با شماره: 9099071369 تماس بگیرید.

در صورتی که در خصوص موضوع این بخش سوالی دارید میتوانید سوال خود را بپرسید تا در کمترین زمان توسط وکلای مجرب پاسخ داده شود.

در صورتی که نیاز به مشاوره از طریق تلفن را دارید از این بخش اقدام کنید تا هرچه سریع تر به پاسخ سوال خود دریافت کنید.

درصورتی که نیاز به مشاوره حضوری دارید از این طریق اقدام کنید.

درصورتی که نیاز به تنظیم اوراق قضایی دارید یا اینکه می خواهید فایل پرونده یا حکم خود را ازسال کنید از این طرق اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonاز تلفن ثابت 9099071369