ضرب و جرح

ضرب: ضرب در لغت به معنای زدن است و در اصطلاح حقوقی تورم، کبودی، پیچ خوردگی مفاصل بدون شکستگی و خون مردگی از مصداق های ضرب است و ممکن است با دست، پا یا استفاده از ابزاری همچون سنگ و چوب باشد بر همین اساس ملاک تشخیص وارد کردن صدمه بدون خون ریزی است.

جرح: جرح در لغت به معنای زخم زدن است و به آسیب های گفته می شود که موجب از هم گسیختگی بافت ها و با خونریزی ظاهری و بیرونی همراه باشد مثل پارگی و خراشیدگی و گاهی ممکن است با شکستگی همراه باشد. شکستگی، سوختگی و قطع عضو از انواع جرایم است.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با یک مشاور حقوقی کاردان و  یا وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور حقوقی مشورت کنید. با انتخاب یک وکیل مجرب می توان این مشکلات حقوقی را حل کرد، خواه او یک وکیل آنلاین باشد یا یک وکیل کیفری.

 

مطالب مرتبط: دیه و اقسام آن

مطالب مرتبط: تصادفات رانندگی

 

نزاع دسته جمعی

طبق ماده 615 قانون مجازات اسلامی: هر گاه عده‌ای با یکدیگر منازعه نمایند، هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات زیر محکوم می‌شوند:

۱- در صورتی که نزاع منتهی به قتل شود به حبس از یک تا سه سال

۲- در صورتی که منتهی به نقص عضو شود به حبس از شش ماه تا سه سال

۳- در صورتی که منتهی به ضرب و جرح شود به حبس از سه ماه تا یک سال.

تبصره ۱: در صورتی که اقدام شخص، دفاع مشروع تشخیص داده شود مشمول این ماده نخواهد بود.
تبصره ‌۲: مجازات‌های فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.

با توجه به قید “عده ای” در این ماده میتوان گفت برای تحقق بزه ماده ۶۱۵ حضور حداقل سه نفر لازم است. و همچنین مداخله در واقعه درگیری و منازعه هرچند خود مرتکب مبادرت به ایراد ضرب و جرح ننموده باشد. منازعه باید آشکار باشد تا در عرف برای جرم شناختن این عمل توجیه نماید.

منازعه نیاز به اقدام متقابل دارد به این معنا که تمامی شرکت کنندگان باید در نزاع دخالت داشته باشند. ولی ضروری نیست که اعمال آنها مشابه باشد و هر عملی از نزاع که صورت گیرد کفایت می کند. و همچنین باید بین منازعه و صدمات وارد آمده رابطه سببیت باشد به طوری که اگر منازعه نیود صدمه ای هم وارد نمی شد.

همه شرکت کنندگان در نزاع چه مضروب و منقوض نیز به علت شرکت در منازعه مجازات خواهد شد. و ضرب دیدگی یا نقص عضو او را از مجازات معافنمی کند، عمد بودن خود نزاع قابل تسری به نتایج آن نیست و نتایج نزاع حسب مورد ممکن است عمد یا شبیه عمد باشد. در این مورد خطای محض منتفی است به این دلیل که مرتکب قصد شرکت در نزاع را داشته است. و همچنین اگر نزاع نتایج متعددی داشته باشد. مثل قتل، ضرب و جرح، نقص عضو موضوع از مصادیق تعدد معنوی هست و مجازات اشد اعمال می شود.

 

مطالب مرتبط: وکیل کیفری

 

دفاع مشروع:

طبق ماده 156 قانون مجارات اسلامی: هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع با رعایت مراحل دفاع مرتکب رفتاری شود. که طبق قانون جرم محسوب می‌شود، درصورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمی‌شود:

الف- رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.
ب- دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد.
پ- خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.
ت- توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود.

تبصره۱- دفاع از نفس، ناموس، عرض، مال و آزادی تن دیگری در صورتی جایز است که او از نزدیکان دفاع کننده بوده یا مسؤولیت دفاع از وی برعهده دفاع کننده باشد یا ناتوان از دفاع بوده یا تقاضای کمک نماید یا در وضعیتی باشد که امکان استمداد نداشته باشد.
تبصره ۲- هرگاه اصل دفاع محرز باشد ولی رعایت شرایط آن محرز نباشد اثبات عدم رعایت شرایط دفاع برعهده مهاجم است.
تبصره ۳- در موارد دفاع مشروع دیه نیز ساقط است جز درمورد دفاع در مقابل تهاجم دیوانه که دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.

برای تحقق دفاع مشروع دفاع باید مقارن با تجاوز باشد. بنابراین اگر تجاوز در گذشته بوده و حمله تمام شده باشد و متعاقبا کسی که مورد حمله واقع شده در مقام دفاع برآید دفاع مشروع منتفی است. همچنین مشروعیت دفاع مستلزم آن است که ارتکاب اعمال مجرمانه درمقام دفاع، تنها وسیله ممکن برای دفع تجاوز باشد. بنابراین اگر دفاع کننده بتواند به مقامات عمومی مراجعه کند استفاده از دفاع مشروع ممکن نیست. البته برای اطلاعات تخصصی بیشتر میتوانید از مشاورین حقوقی یا وکیل آنلاین کمک بگیرید.

 

ضرب و جرح
ضرب و جرح

 

طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی: 

هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد و موجب نقصان، شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی، فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل فرد شود. در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد. و در صورتی که مجنی علیه درخواست کند مرتکب به پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

تبصره: در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد. مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

این ماده شامل ضرب و حرحی است که منتهی به نقض عضو یا شکستگی عضو، از کار افتادگی اعضاء یا عضو، منتهی به مرض دائمی، فقدان یکی از حواس یا نقض حواس، نقض یا فقدان یکی از منافع یا زوال عقل گردد.

از کار افتادن هر عضوی از اعضاء بدن انسانی به اعتبار کار و عملی است که طبیعتا از آن عضو  بر می آید. بنابراین از بین رفتن قوه شنوایی از یک گوش یا قوه بینایی از یک چشم و امثال آن از کار افتادن آن عضو محسوب و مشمول این ماده خواهد شد.

 

مطالب مرتبط: قطع عضو

مطالب مرتبط: قتل و اقسام آن

 

موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار شما قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در زمینه ضرب و جرح نیاز به مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری با وکیل خبره یا مشاوره حقوقی داشته باشید در خدمت گذاری به شما عزیزان آماده باشد.

برای برقراری ارتباط با وکیل کیفری یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون هیچ پیش شماره یا کدی با شماره: 9099071369 تماس بگیرید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام. زن همسایه با تخته میخدار زده پشت دست برادرم ک ۱۰ سالشه خون اومده و تورم کرده لطفا بفرمایید چقدر دیه به جراحت تعلق میگیرد ممنون.

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      دیه را پزشکی قانونی تشخیص می دهد و درصد دیه را مشخص می کند.
      به کلانتری مراجعه و کد بگیرید و بعد به پزشکی قانونی مراجعه کنید معاینه می شوید و درصد دیه مشخص می شود.

      برای راهنمایی بیشتر با وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonاز تلفن ثابت 9099071369