تفاوت های چک کیفری و حقوقی

 

طبق قانون چکی کیفری محسوب می شود که به روز، بدون وعده و به صورت نقد صادر شده باشد. به دلیل اینکه چک پول نقد محسوب می شود و وسیله پرداخت است. بنابراین به طور مثال اگر امروز چکی برای تاریخ فردا یا هفته، ماه و سال آینده صادر شود. صادر کننده مرتکب جرمی نشده و مجازات کیفری ندارد، به دلیل اینکه چک حقوقی محسوب می شود.

اکثر چک های که صادر می شود چک های وعده دار و حقوقی هستند. اما به دلیل اینکه صادر کننده به عنوان متهم نمی تواند موضوع حقوقی و وعده دار بودن چک را در دادسرا به اثبات برساند مجازات می شود.

 

مطالب مرتبط: وکیل پایه یک دادگستری 

 

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با یک مشاور حقوقی کاردان و  یا وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور حقوقی مشورت کنید. با انتخاب یک وکیل مجرب می توان این مشکلات حقوقی را حل کرد، خواه او یک وکیل آنلاین باشد یا یک وکیل چک.

 

چک کیفری و حقوقی

 

مطالب مرتبط: سفته

مطالب مرتبط: چک و اقسام آن 

 

اگر چکی بابت تضمین صادر شود و موضوع تضمین در چک قید شود و یا اینکه این موضوع در متن چک قید نشود. و صادر کننده از طرق دیگری مثل شهادت شهود یا قرارداد بتواند این موضوع را به اثبات برساند چک از جنبه کیفری بودن خارج است.

برای مثال: شخصی که ملک مسکونی یا تجاری را اجاره کرده و مالک از مستاجر بخواهد در پایان مدت اجاره ملک را سالم تخلیه کند. و برای تضمین این کار چک تضمینی بگیرد. این نوع چک ها به دلیل اینکه منشا صدور آنها بدهی صادر کننده نبوده است قابل تعقیب کیفری و مجازات نیستند.

_ اگر چکی بدون تاریخ یا مبلغ و نام و فقط با امضا ارایه شود چک سفید امضا محسوب می شود و جنبه کیفری و مجازات ندارد. که البته نیاز به اثبات این قضیه در مراجع قضایی هست.

_ چنانچه  صادر کننده چک، وصول چک را منوط به تحقق شرطی کند، چه این شرط در چک نوشته شده باشد چه از طریق دیگر مثل شهادت شهود و مبایعه نامه به اثبات برسد.

_ اگر ثابت شود چک بابت معاملات بهره ای یا نامشروع صادر شود.

_ اگر دارنده چک ظرف شش ماه از تاریخ صدور به بانک مراجعه نکند و یا به مدت شش ماه از تاریخ برگشت چک شکایت کیفری نکند.

البته میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت های چک کیفری و حقوقی. همه روزه به صورت آنلاین از یک مشاور حقوقی یا وکیل آنلاین کمک بگیرید.

 

چک حقوقی

اگر فرد به بانک مراجعه کند و با نبودن وجه کافی، دستور عدم پرداخت، تنظیم چک نادرست و صدور چک از حساب مسدود مواجه شود. می توانند چک را برگشت بزنن دارنده چک برگشتی باید به عنوان خواهان به دادگاه عمومی محل انجام معامله یا اقامتگاه صادر کننده چک دادخواست تقدیم کند.

دارنده چک باید دو نسخه فتوکپی چک بلامحل، دو نسخه فتوکپی گواهی عدم پرداخت چک بلامحل که توسط بانک تکمیل شده. و الصاق تمبر قانونی و تکمیل مراحل اولیه تقدیم دادگاه کند.

البته اگر چک مبلغ آن تا 200 میلیون ریال باشد همراه با این مدارک باید به واحد شورای حل اختلاف مراجعه کند.

 

چگونگی مراجعه به اداره ثبت برای وصول چک

طبق ماده ۲ قانون صدور چک: چک در حکم سند لازم الاجراست. بنابر این برای چک صدور اجراییه پیش بینی شده است و این روش دیگری برای رسیدن به حق و حقوق دارنده چک از طریق مراجعه به اجرای ثبت پیش بینی شده است.

دارنده چک پس از گرفتن گواهی عدم پرداخت از بانک و گرفتن گواهی مطابقت امضا که از بانک صادر شده به اجرای ثبت مراجعه و صدور اجراییه را تقاضا می کند. که باید قبل از اجرا مبلغ حق الاجرا در صندوق سپرده شود و همچنین اموال صادر کننده چک به غیر از مستثنیات دین. (طبق ماده  ۲۴ قانون محکومیت های مالی یک منزل مسکونی و اسباب کار) را معرفی کند.

 

مطالب مرتبط: وکیل کیفری

 

موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار شما قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در زمینه چک حقوقی و کیفری نیاز به مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری با وکیل پایه یک یا مشاوره حقوقی داشته باشید در خدمت گذاری به شما عزیزان آماده باشد.

برای برقراری ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون هیچ پیش شماره یا کدی با شماره: 9099071369 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonاز تلفن ثابت 9099071369