خیانت در امانت

 

خیانت در امانت

خیانت: تعاریف زیادی برای خیانت بیان شده یکی از مهمترین آنها نقض تعهد، پیمان شکنی، بی وفایی و رعایت نکردن امانت محسوب می شود.

امانت: در اصطلاح به معنی مالی که در نتیجه یکی از عقود امانی یا به حکم قانون نزد شخص باشد.

تعریف: در قانون مجازات اسلامی ایران تعریفی از خیانت در امانت بیان نشده است. حقوقدانان تعارف منفاوتی بیان داشته اند. از جمله: اگر مالی از طرف مالک یا متصرف قانونی به فردی امانت سپرده شود، تا اینکه آن را پس بدهد یا به مصرف معینی برساند. ولی آن فرد مال را با سوءنیت و به ضرر مالکین و متصرفین آن مال، تصاحب یا تلف یا استعمال و با مفقود نماید در امانت خیانت شده و آن فرد خائن در امانت و همچنین مجرم محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با یک مشاور حقوقی کاردان و  یا وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور حقوقی مشورت کنید. با انتخاب یک وکیل مجرب می توان این مشکلات حقوقی را حل کرد، خواه او یک وکیل آنلاین باشد یا یک وکیل کیفری.

 

مطالب مرتبط: سرقت

مطالب مرتبط: کلاهبرداری

 

موسسه حقوقی دادگستر با کمک وکلای مجرب سعی کرده است که یک تحقیق کامل و جامع در خصوص این جرم  داشته باشد. و همچنین راه حل های مختلف و مناسب برای بر طرف کردن کلیه ابهامات، جرم خیانت  از جمله جرایم علیه اموال و مالکیت تلقی می شود. و ممکن است در زندگی روزمره مردم جامعه ما قابل ارتکاب باشد از جمله این موارد امانت دادن، اجاره دادن، محسوب می شود.

 

چگونگی اثبات جرم خیانت در امانت

برای اثبات و احراز این جرم  در مراجع قضایی چند عنصر لازم است تا بتوان مجازات برای آن اعمال نمود از جمله:

1- عنصر قانونی:

جرم خیانت در امانت در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ماده ۶۷۴ آورده شده است که برای مرتکب این جرم، قانونگذار مجازات حبس از شش ماه تا سه سال تعیین کرده است. این ماده مقرر می دارد: هر گاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌ از قبیل سفته، چک، قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا وکالت یا هر کار با اجرت‌ یا بی اجرتی به کسی داده شده. و بنا بر این بوده که اشیای مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

2- عنصر معنوی:

سوءنیت خاص که شامل قصد و اراده ورود ضرر به غیر و سوءنیت عام: انجام عمدی عمل تصاحب، استعمال، اتلاف یا مفقود کردن مال موضوع امانت. و در کل قصد و هدف مجرمانه، متقلبانه بودن و سوءنیت داشتن برای ارتکاب این جرم است.

3- عنصر مادی:

تصاحب، اتلاف یا مفقود کردن و استعمال مال باید بدون مجوز باشد تا این جرم  انجام گیرد.

تصاحب: شخص امین به جای وظیفه اش مال مورد امانت را از آن خود بداند و رفتاری با آن داشته باشد که دیگران فکر کنند او مالک است.

استعمال: استفاده از مال مورد امانت مثل شخصی که قالیچه اش را به امانت نزد همسایه اش گذاشته تا در انباری از آن نگهداری شود. اما همسایه در مهمانی خود از آن استفاده می کند.

اتلاف: تلف کردن و از بین بردن مال مورد امانت به هر شکل و گونه ای که امکان داشته باشد.

4- عنصر سپردن:

مال باید از طرف مالک یا متصرف قانونی به امانت سپرده شده باشد.

نکته: برای اثبات این جرم خیانت باید به اثبات برسد مالی که به امین سپرده شده. قرار بر این بوده که مسترد شود و یا به مصرف معینی برسد، اما نه مسترد شده و نه به مصرف معینی رسیده.

 

خیانت در امانت

 

مطالب مرتبط: وکیل کیفری

مطالب مرتبط: وکیل تسخیری

 

مال در چه شرایطی امانت محسوب می شود

برای به اثبات رسیدن جرم خیانت. مال باید به وسیله مالک یا متصرف قانونی، از راه های قانونی به امین سپرده شود. تا به تبع سپردن آن شخص نیز مشروع و قانونی بوده و از طرف قانونگذار مورد حمایت قرار گیرد. در نتیجه اگر مالی از سارق یا غاصبی به امین سپرده شود و آن مال از طرف امین مورد سوء استفاده قرار گیرد. جرم خیانت در امانت تحقق نیافته است.

بعضی از حقوقدانان معتقد هستند شرط اساسی برای تحقق جرم خیانت قرارداد قبلی می باشد. به همین دلیل لازم است تسلیم شیء منحصرا در اثر عقدی یا قراردادی از عقود مذکور در ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی یا ناشی از حکم قانونگذار باشد. بنابراین اگر خارج از قراردادهای مذکور چیزی در اختیار کسی باشد. و این شخص آن را تصاحب یا استعمال یا تلف یا مفقود کند چنین عملی جرم خیانت در امانت محسوب نمی شود.

 

مطالب مرتبط: جعل و استفاده از سندمجعول

 

خیانت در امانت چیست

ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی اینگونه مقرر دارد: هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق بدست آورده سوء استفاده نماید به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

سفید مهر یا سفید امضاء عبارت است از ورقه سفیدی که شخص آن را مهر یا امضاء می کند و به دیگری می دهد تا آنچه را که تحویل گیرنده باید در بالای آن بنویسد از قبل مورد تایید و تصویب وی قرار داشته باشد. سفید مهر و سفید امضاء سندی است که از قبل وجود دارد ولی ناقص است و نیاز به تکمیل شدن دارد. زیرا در شرایطی که سند کامل باشد هر گونه تصرف بعدی در آن موجب تحقق جرم جعل می شود نه خیانت در امانت.

برای تحقق جرم ماده ۶۷۳ سفید مهر باید وسیله صاحب مهر و یا امضاء به مرتکب جرم سپرده شده باشد. به طوری که اگر سفید مهر سپرده نشده و سوء استفاده کننده خود آن را به دست آورده باشد. به دلیل فقدان شرایط تودیع مرتکب قانونا در حکم جاعل بوده و مجازات آن را خواهد داشت. 

 

چه جرایمی در حکم خیانت در امانت محسوب می شود

جرم در حکم خیانت در امانت زمانی مصداق پیدا می کند که اعمال مجرمانه ای که قانونگذار ارتکاب آن را به موجب قوانین دیگر جرم قلمداد می کند. و مجازاتش مشمول خیانت در امانت تلقی می شود.

عناصر و ارکان این جرایم با خیانت در امانت ماده ۶۷۴ قانون مجازات متفاوت است. اما قانونگذار مجازات خیانت در امانت را برای آنها اعمال کرده و مهمترین آنها خیانت در امانت در قانون تجارت. خیانت در امانت شرکتها تعاونی و خیانت در امانت تصدیق انحصار وراثت.

 

بیشتر بدانیم: وکیل آنلاین

بیشتر بدانیم: وکیل تلفنی

موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار شما قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در زمینه خیانت در امانت نیاز به مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری با وکیل خبره یا مشاوره حقوقی داشته باشید در خدمت گذاری به شما عزیزان آماده باشد.

برای برقراری ارتباط با وکیل کیفری یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون هیچ پیش شماره یا کدی با شماره: 9099071369 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonاز تلفن ثابت 9099071369