دادخواست تامین دلیل چیست؟

 

تامین در لغت، به معنی نگهداری و حفاظت می باشد، و دلیل آن چیزی هست که طرفین پرونده برای دفاع از خویش در محکه به آن استناد می کنند. دادخواست تامین دلیل به معنی محافظت و نگهداری ادله و اسناد موجودی هست که بعدها در محکمه مورد استفاده قرار می گیرد.

درخواست تامین دلیل می‌تواند قبل از طرح دعوی اصلی یا هم زمان با آن مورد تقاضای خواهان قرار بگیرد، همچنین دادگاه صالح برای انجام مقدمات موضوع طرح شده تأمین دلیل مانند: تهیه گزارشات و ثبت کتبی آن برای دلیل موجود که توسط ذی نفع مطرح شده، اقدام کند.

 

حتمن بخوانید: دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی 

 

مرجع صلاح دادخواست تامین دلیل

دادخواست یا درخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس دادگستری که برای حفظ دلایل و مدارک که شخص با کمک آن ها، قصد طرح دعوا یا دفاع را دارد، از طریق ثبت در دفتر خدمات قضایی، به شورای حل اختلاف فرستاده می گردد.

تامین دلیل می تواند درمورد صدور قرار تامین دلیل فوری یا تامین دلیل مطالبه خسارت و مواردی از این قبیل باشد.

 

حتمن بخوانید: وکیل پایه یک دادگستری

 

 

دادخواست تامین دلیل
دادخواست تامین دلیل

 

اعتبار تامین دلیل

منظور از این نوع تامین صورت‌برداری و حفظ آن است و تأثیری بر تایید یا رد ارزش دلیل مورد نظر ندارد. علاوه بر این حتی به معنای پذیرش دلالت یک دلیل بر ادعای مدعی نیز نیست و ممکن است شخصی، چیزی را دلیل اثبات ادعای خود بداند، اما در حقیقت اینطور نباشد. مرجع انجام تامین به صرف ادعای درخواست‌کننده مبنی بر اینکه امری دلیل و مدرک دعوای آینده اوست، قرار تامین را صادر و اجرا می‌کند و دادگاه رسیدگی‌کننده به دعوا باید دلیل مورد نظر مدعی را ارزیابی و در خصوص اعتبار و ارزش آن تصمیم‌گیری کند

 

چگونگی نگارش متن دادخواست تامین دلیل

بر اساس ماده 151 قانون آیین دادرسی مدنی، درمورد چگونگی نگارش متن دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس این چنین عنوان دارد: درخواست تامین دلیل، خواه کتبی یا شفاهی باشد می بایست حاوی این نکات باشد:

  • مشخصات درخواست کننده و طرف مقابلش
  • موضوع پرونده ای که برای اثبات آن، درخواست تامین دلیل شده است
  • اوضاع و شرایطی که سبب درخواست تامین دلیل شده است

 

طبق این ماده، باید گفت، چگونگی نوشتن متن دادخواست تامین دلیل، به این شکل است که خواهان میبایست در ستون خواهان مشخصات هویتی خود و در ستون خوانده مشخصات هویتی طرف مقابل را قید کند و به موضوع اصلی دعوا که قصد اخذ تامین دلیل را دارد، اشاره کند و در متن دادخواست، توضیح دهد به چه دلیلی خواهان صدور قرار تامین دلیل است. و چه اوضاع و احوالی وجود دارد که وی ترس از بین رفتن دلیل را دارد.

 

در ادامه، یک نمونه دادخواست تامین دلیل، توسط وکیل پایه یک دادگستری برای دسترسی بهتر شما عزیزان، نگارش شده است. البته توصیه می شود قبل از ثبت دادخوت تامین دلیل با یک مشاوره حقوقی تلفنی مجرب صحبت کنید.

 



 

بسمه تعالی

 

خواهان: …………………..، فرزند: ……………………..

خوانده: ……………………، فرزند: ………………………

 

 

 

موضوع خواسته: تامین دلیل، دریافت خسارات ناشی از خرابی ساختمان،  ابلاغ قبل از اجرا

 

دلایل و منضمات: عکس، استشهادیه، سایر دلایل و منضمات

 

ریاست محترم شورای حل اختلاف

با سلام و احترام

به استحضار می رساند، اینجانب ……..…….. فرزند ……….……. با شماره ملی ………………. مالک ………….. به آدرس ……………….….. با پلاک اصلی …….. و فرعی………می باشم، طرف مقابل ……………………. می باشد که متاسفانه، به دلیل ساخت ساز ایشان منزل ما در حال فروریختن است و ایشان، به هیچ عنوان تعمیرات و یا پرداخت خسارت منزل اینجانب را متعهد نمی شود، و متعقدند موضوع مربوط به ایشان نمی گردد.

با توجه به این شرایط این مسئله ممکن است هر لحظه منجر به اتفاقات ناگوار گردد و از آنجا که اینجانب قصد تعمیر و بازسازی دارم، مطالبه خسارت از ایشان را دارم.

 از آن عالی مقام در راستای حفظ و نگهداری دلایل موجود و جلوگیری از خرابی، تقاضای صدور قرار تامین دلیل سریع و اجرای آن، قبل از ابلاغ با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری مورد تقاضا می باشد.

 

باتشکر فراوان

 



 

حتمن بخوانید: دادخواست مطالبه 

 

نمونه دیگر از دادخواست تامین دلیل فوری

 

 



 

بسمه تعالی

 

خواهان: …………………..

خوانده: ……………………

 

موضوع خواسته: تامین دلیل، مطالبه خسارت به دلیل خرابی لوله، ابلاغ قبل از اجرا

 

دلایل و منضمات: عکس، استشهادیه و سایر دلایل و منضمات

 

ریاست محترم شورای حل اختلاف

باسلام

 احتراما به استحضار می رساند، اینجانب:……….. فرزند:…..……. با شماره ملی: ……………. مالک ملک مسکونی با آدرس:  ………………… با پلاک اصلی …….. و فرعی ………. بوده. خوانده، همسایه طبقه فوقانی اینجانب است، متاسفانه، به دلیل ترکیدگی لوله های منزل ایشان، سقف منزل اینجانب در حال فروریختگی است. ایشان با تماس ها و پیگیری مکرر بنده، پرداخت خسارت و تعمیر این مسئله را تقبل نمی شود و متعقدند موضوع مربوط به قسمت های دیگر ساختمان است.

 

باید توجه داشت که ترکیدگی لوله های داخلی ممکن است، سبب ریزش سقف منزل بنده گردد.

اینجانب قصد تعمیر و بعد، مطالبه خسارت از وی را دارم. بنابراین از دادگاه محترم، در راستای نگهداری و حفظ ادله موجود و جلوگیری از خرابی بیشتر، تقاضای صدور قرار تامین دلیل فوری و اجرای آن، قبل از ابلاغ، با جلب نظر کارشناس، مورد استدعا است.

 

باتشکر

 



 

چگونگی رسیدگی درخواست تامین دلیل

قرار تأمین دلیل را معمولا شوراهای حل اختلاف محل بدون رسیدگی خاصی صادر می‌کند، در مرحله اجرای قرار بر اساس ماده ۱۵۲ قانون آیین دارسی مدنی: مرجع صالح باید طرف مقابل دعوا را برای تأمین دلیل احضار کند، به غیر از مواردی که فوریت دارد.

طبق قانون آیین دادرسی مدنی تامین دلیل به وسیله دادرس علی‌البدل یا مدیر دفتر شورا انجام می‌گیرد، مگر در مواردی که فقط تامین دلیل مبنای رای محکمه باشد که در این مورد قاضی صادر کننده حکم باید شخصا ورود کند یا گزارش تأمین دلیل موجب وثوق محکمه باشد.

 

اجرای حکم تامین بر اساس قانون شورای حل اختلاف:

با ارجاع از سوی رییس شورا، به وسیله یکی از اعضای شورا انجام می‌گیرد. و اگر نیازمند به اظهار نظر کارشناس فنی باشد، اجرای قرار به کار‌شناس سپرده می‌گردد و تنها گزارش وی که به عنوان اجرای قرار در پرونده ضمیمه می‌گردد.

 

موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار مخاطبین قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در تمامی زمینه های حقوقی نیاز به مشورت با وکیل آنلاین، برای تنظیم دادخواست تامین دلیل را داشته باشید در خدمت گذاری شما عزیزان آماده باشد.

برای برقراری ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون صفر یا کد با شماره 9099071369 تماس بگیرید.

12 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ممنون بابت نمونه دادخواست های تامین دلیل که گذاشتید برای من که راهگشا بود

    پاسخ
    • خواهش

      پاسخ
      • با درود
        ممنون از توضیحاتتون، کاش درباره مراحل دادخواست هم توضیح بدید، مثلا اینکه بعد از پرداخت هزینه کارشناس و ثبت آن در دفتر خدمات قضایی چه باید کرد، آیا خود کارشناس با خواهان تماس میگیره، کانون میگه باید شماره تماس کارشناس رو از شورا بگیرید، شورا میگه چنین اطلاعاتی در اختیار شما گذاشته نمیشه، من چهار روزه فیش واریز رو ثبت کردم اما هنوز بلاتکلیفم. لطفا راهنمایی کنید

        پاسخ
        • سلام وقت بخیر
          خواهش میکنم
          کارشناس با شما تماس میگیره برای هماهنگی و حضور در محل یا موضوع کارشناسی

          براس کسب اطلاعات تخصصی میتوانید با وکیل تلفنی صحبت کنید.

          پاسخ
  • سلام
    من دادخواست هم زمان با تامین ثبت کردم و کارشناس نظرش را روی پرونده گذاشت الان که جلسه دادگاه برگذار شده دوباره قاضی فرستاده کارشناسی آخه مگه یه بار کارشناسی نشده بود؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      برخی قضات برای صدور رای، نظر کارشناس تامین دلیل را کافی نمیدونن و دوباره موضوع را به کارسناسی ارجاع می دهند.

      پاسخ
  • من میخام یه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس بدم چقدر زمان میبره کارشناس معرفی کنند. و کارشناس در محل حضور پیدا کند.

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      تامین دلیل فورت دارد و ممکنه همان روز کارشناس معرفی شود یا نهایت حدود یک هفته زمان می ببرد.

      پاسخ
  • سلام آیا میشه به نظریه کارشناس تامین دلیل اعتراض کرد؟ چه طوری میشه اعتراض کرد؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      بر اساس نظریه اداره کل حقوقی تامین دلیل برای حفظ دلیل است و تشخیص درجه ارزش آن در موارد استفاده با دادگاه می باشد.
      از همین جهت نظریه کارشناس تامین دلیل در همان پرونده قابل اعتراض نیست، و تکلیفی برای دادگاه در خصوص ارجاع امر به کارشناسی مجدد ایجاد نمی کند.
      بنابراین در پرونده اصلی، دادگاه باید به اعتراض به نظریه کارشناس بر اساس مقررات مربوط به کارشناسی رسیدگی شود.

      برای اطلاعات بیشتر بهتر است با وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید.

      پاسخ
  • بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

از تلفن ثابت 9099071369