نمونه اظهارنامه الزام به تمکین

وظیفه ای که به واسطه ازدواج، بر عهده زوجه بعد از عقد نکاح قرار می گیرد، تمکین از همسر می باشد. در صورتی که زن از همسرش تمکین نکند، مرد می تواند اظهارنامه الزام به تمکین تنظیم کند و دفاتر خدمات قضایی ثبت کند و  همسر خود را ملزم به تمکین کند. بهتر است، مرد پیش از ثبت اظهارنامه، به یک نمونه اظهارنامه عدم تمکین زن دسترسی داشته باشد، تا بهتر بتواند اظهارنامه را تنظیم کند. 

 

راهکار زوج پس از ترک منزل زوج

 از مهم ترین دعواهای بین زوجین در دادگاه ها، دعوای عدم تمیکن از سمت زن می باشد. طبق قانون حمایت از خانواده، زوجه موظف است که از زوج تمکین کند. به همین دلیل است که در صورت اطاعت نکردن زوجه از زوج مانند ترک زندگی مشترک بدون دلیل محکمه پسند، زوج می تواند اظهارنامه الزام به تمکین او را ثبت نماید. همچنین، زوج می تواند با ارايه دادخواست الزام به تمکین و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی، تمکین زوجه را درخواست کند.

اصولا مرد در تنظیم اظهارنامه عدم تمکین زوجه، با مشکلاتی مواجه می شود که برای آن که این روند به آسانی پیش رود و روند آن سریع تر انجام گیرد. پیشنهاد می شود، به یک نمونه اظهارنامه الزام به تمکین زوجه، دسترسی داشته و با مندرجات آن آشنایی داشته باشد. 

به همین دلیل، در این نوشته قصد داریم، نمونه اظهارنامه الزام به تمکین زوجه را بررسی کرده و موضوعات عدم تمکین از شوهر و اظهارنامه عدم تمکین زوجه را شرح دهیم. 

 

نمونه اظهارنامه الزام به تمکین
نمونه اظهارنامه الزام به تمکین

 

شرایط خاص الزام به تمکین

نمونه اظهارنامه الزام به تمکین ابزاری است که قانونگذار در اختیار زوجه قرار داده تا بتواند از راهکارهای قانونی و با ثبت اظهار نامه زوجه را به زندگی مشترک و ایفای وظایف زناشویی بر گرداند. و چنانچه اظهارنامه الزام به تمکین اثری نداشت و زوجه به تمکین از زوج تبعیت نکرد زوج می تواند دعوی الزام به تمکین را مطرح کند.

در این مرحله از نظر قانونی با موارد متفاوتی مواجعه هستیم، از جمله اینکه پس از شنیدن صحبت های زوج در دادگاه و عدم ارائه دلیل محکمه پسند از طرف زوجه مبنی بر ترک منزل مانند عسر و حرج، قاضی اقدام به صدور حکم الزام به تمکین می نماید  و پس از اجرای شدن حکم توسط زوج، زوجه ناشزه محسوب می شود. و در نتیجه زوجه از حق نفقه محروم می گردد. و همچنین امکان ازدواج مجدد زوج به وجود می آید. البته باید توجه داشت که تمکین عام و خاص هر دو مد نظر سیستم قضایی است.

 

الزام به تمکین در دوران عقد

قانونگذار شرایط خاصی را برای دوران عقد در نظر گرفته است، از آنجا که در دوران عقد زوجه اصولا دوشیزه است، بنابراین بر اساس حقی که قانونگذار برای وی قائل شده است می تواند از حق حبس خود استفاده کند، در این شرایط هرگاه مرد خواستار الزام به تمکین به خصوص تمکین خاص باشد زوج می تواند امتناع کند و تا زمانی که مهریه به زوجه پرداخت نشده وی می تواند از نظر قانونی به حق حبس خود استناد کرده و از شوهرش تمکین نکند، و ناشزه هم محسوب نگردد.

 

پاسخ به این اظهارنامه الزام به تمکین

آیا زوجه باید پاسخی به اظهارنامه عدم تمکین بدهد؟ اصولا زوجه میتواند به آن پاسخی ندهد، و یا ممکن است که به آن پاسخ بدهد، آیا بهتر است زوجه به ادعای زوج پاسخی ندهد؟ بهترین  پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین چیست؟

وکیل پایه یک دادگستری در زمینه دعاوی خانواده و دعوای تمکین این پنین اظهار داشته است: بهترین روش این است که زوجه در جواب به ادعای زوج، به اظهارنامه الزام جواب بدهد، و دلایل محکمه پسند و معاذیر قانونی را برای عدم تمکین عنوان نماید، و یا اگر زوج به کذب این چنین ادعایی را مطرح می نماید، دروغ بودن حرفهای زوجه را بصورت مکتوب برای وی ارسال نماید.

 

نمونه اظهارنامه الزام به تمکین
نمونه اظهارنامه الزام به تمکین

 

در زیر یک نمونه اظهارنامه الزام به تمکین توسط وکیل پلیه یک مجموعه تنظیم شده که میتوانید مطالعه کنید.

 


بسمه تعالی

 

مشخصات اظهارکننده: ………………. فرزند: ……………   به نشانی: ………………….

 

مشخصات مخاطب: …………………..فرزند: ……………. به نشانی: ……………….

 

موضوع اظهارنامه : تقاضای بازگشت به منزل و تمکین از سوی زوج

 

خلاصه اظهارات:

به نام خدا

با سلام؛

مخاطب محترم اظهارنامه؛ مستند به ماده 156 قانون آیین دارسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، مراتب ذیل را رسما و قانونا به شما اعلام می گردد:

شما به استناد عقدنامه شماره ………. به تاریخ ………… تنظیمی در دفترخانه ازدواج شماره …..شهر تهران همسر شرعی و قانونی اینجانب می باشید. با عنایت به اینکه منزل مشترک را بدون عذر موجه ترک نموده اید، از آنجایی که معتقدم اختلافات خانوادگی صرفاً با گفتگو، مشاوره و تدبیر حل می شود و قهر و ترک منزل چیزی جز کدورت و کشمکش به بار نمی آورد لذا از شما می خواهم ضمن بازگشت به منزل مشترک موجب پریشانی و ناراحتی خاطر خود و خانواده را فراهم نیاورید.

بنابراین به موجب این اظهارنامه از شما درخواست می شود ظرف مدت ده روز به منزل مشترک مراجعه و نسبت به ایفای وظایف زناشویی خود (تمکین خاص و عام) اقدام نمایید. درغیر این صورت مشمول عنوان نشوز گردیده و علاوه بر عدم تعلق نفقه مستندا به ماده 1108 قانون مدنی با سایر ضمانت اجراهای قانونی مواجه خواهید شد.

 

 

با تشکر و امید حل مشکلات فی ما بین

 


 

وکیل خانواده 

وکیل پایه یک دادگستری 

 

موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار شما قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در کلیه زمینه حقوقی نیاز به وکیل پایه یک دادگستری یا مشاوره حقوقی  برای  تنظیم نمونه اظهارنامه الزام به تمکین داشته باشید در خدمت گذاری به شما عزیزان آماده باشد. برای برقراری ارتباط با وکیل آنلاین یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون هیچ پیش شماره یا کدی با شماره 9099071369 تماس بگیرید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonاز تلفن ثابت 9099071369