وکیل پایه یک دادگستری

   

وکالت مترادف است با کلماتی از جمله ولی، وصی و سرپرست و در لغت به معنای نمایندگی است. کلمه وکیل یکی از نام های پروردگار است و از اسم الله استعاره گرفته شده است. وکیل پایه یک دادگستری در اصطلاح حقوقی به شخصی می گویند که به نمایندگی از موکل خود برای انجام امری انتخاب می شود.

انتخاب وکیل برای عمل غیر حقوقی و دادگاهی می‌تواند باشد، اما برای وکالت در دادگستری جهت طرح دعوای حقوقی و یا کیفری حتمن باید وکیل دادگستری  انتخاب شود.

وکالت عقدی جایز است و هر زمان که موکل بخواهد می‌تواند وکیل را عزل کند. مگر در شرایط خاص از جمله وکالت بلاعزل حتما مواردی برای شما یا دوستانتان پیش آمده که به دنبال وکیل پایه یک دادگستری برای مشاوره حقوقی و سپردن پرونده به وکیل پایه یک دادگستری باشند.

از شرایط خاص وکالت اطلاعی دارید؟ آیا قبل از انجام هر نوع عمل حقوقی به وکیل پایه یک دادگستری یا مشاور حقوقی مراجعه کرده اید؟ آیا اطلاعات کافی در مورد وکیل متخصص در امور کیفری دارید؟ ویژگیهای مهم وکیل متخصص در امورحقوقی را می دانید؟ و یا اینکه هر وکیلی نمی تواند به هر پرونده ای وارد شود.

 

مطالب مرتبط: وکیل آنلاین 

 

مراجع صدور پروانه وکالت

کانون وکلا

اتحادیه‌ سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اولین مرجعی است که اقدام به صدور پروانه‌ وکالت در ایران داشته است. که به اختصار به آن کانون وکلا گفته می شود، یا همان اسکودا. 

کانون وکلا نهادی غیردولتی و مستقل محسوب می شود که قبل از انقلاب، وظیفه برگزاری آزمون و صدور پروانه وکالت برای وکلا و نظارت بر آن را دارد.

این آزمون آذر ماه هر سال برگزار می شود حداقل مدرک مورد نیاز کارشناسی حقوق یا مدارک مشابه نظیر فقه و مبانی حقوق یا معادل آن از دروس حوزه و دانشگاه است. در صورت پذیرش در این آزمون دوره ای به نام کارآموزی شروع میشود و پس از آن به عنوان وکیل شروع به فعالیت می کنند.

 

قوه قضائیه

دشواری آزمون کانون وکلا و پذیرش وکیل با سرعت خیلی کم سبب شد قوه قضاییه اقدام به جذب وکیل و صدور مجوز پروانه وکالت کند. از این رو تعداد وکلا افزایش یافته ونیازهای جامعه تا حدودی برطرف شد. تا کنون قوه قضائیه برای حدود 30 هزار وکیل پروانه وکالت صادر کرده نموده.

طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی برای جذب وکیل از سوی قوه قضائیه، ارگانی با عنوان مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه تاسیس شد. که به کانون ملی مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان تغییر نام داده شده است.

از وظایف این کانون می توان صدور مجوز پروانه وکالت پایه یک و پایه دو را نام برد که هر کدام تفاوت هایی با هم دارند. که این تفاوت ها به حدود اختیارات آنان منتهی میشود، از جمله:

  • وکیل پایه دو دادگستری یا کارآموز وکالت می تواند در پرونده های با محکومیت‌های کیفری زیر ۱۰ سال حبس، شلاق، جریمه‌ ی نقدی و پرونده‌های حقوقی زیر ۵۰ میلیون تومان وارد شود.

 

  • وکیل پایه دو دادگستری نمی‌توانند در دیوان عدالت اداری و دعاوی در ارتباط با آن به وکالت بپذیرند. در صورتی که وکیل پایه یک دادگستری  می تواند در تمامی موارد حقوقی امور وکالتی را انجام دهد.

 

البته باید خاطر نشان شد که در حال حاضر قوه قضاییه در ابتدا پروانه وکالت کارآموزی صادر می کند. 

وکیل دادگستری فقط می تواند در جایی که برای آنجا پروانه وکالت اخذ نموده دفتر وکالت تأسیس کند. وکیل نمی‌تواند فعالیت کاری خود را در جایی دیگری متمرکز کند زیرا این عمل تخلف محسوب می شود. تعیین محدوده‌ هر حوزه‌ به وسیله وزیر دادگستری و تصویب رئیس قوه قضاییه انجام می گیرد.

 

 

وکیل

 

تخلفات وکیل پایه یک دادگستری:

مواضعه و تبانی با طرف دعوی و خیانت به موکل

عدم حضور در جلسات دادگاه بدون اعلام عذر موجه

ندادن رسید در مقابل وجوه و اموال و اسناد دریافتی از موکلین

عدم فعالیت وکالت در محل مجاز تعیین شده

 اطلاع ندادن استعفا به دادگاه و موکل یا استعفاده در مواقعی که موکل زمان کافی برای جایگزین وکیل دیگری کردن نداشته باشد.

معرفی خود با درجه بالاتری

تحصیل وکالت با توسل به وسایل فریبنده

تحصیل وجه یا مال یا سند دیگری اضافه بر حق الوکالهی که در قراردادی ذکر شده

طولانی کردن زمان دادرسی از طریق اعمالی فریبنده از جمله: استعفا از وکالت و قبول دوباره آن

تخلف از قسم

آگاه نکردن موکل در اموری که انجام ندادن آن سبب تضییع حق موکی می شود

افشاسازی اسرار موکل

تمدید نشدن پروانه وکالت و انجام امور وکالتی

تحویل ندادن یک نسخه از وکالتنامه به موکل خود (البته در حال حاضر وکالتنامه الکترونیک شده)

قبول وکالت علیه موکل سابق در همان موردی که وکالت آن را به عهده داشته است

باید توجه داشت اصولا یک وکیل پایه یک دادگستری خوب عمل به انجام این گونه امور پرهیز کرده و سعی دارد تا با قدم برداشتن در راه و روش درست در جهت احقاق حقوق موکلین خود تلاش کند.

براساس ماده ۶۶۶ قانون مدنی: هرگاه تقصیر وکیل خسارتی به موکل وارد شود که عرفاً و قانوناً وکیل مسبب آن است. آن وکیل مسئول خواهد بود که حتمن مسؤولیت مدنی و لزوم جبران خسارت را شامل میگردد.

مجموعه حقوقی دادگستر با وکلای پایه یک دادگستری تلاش دارد با رعایت حقوق تمامی موکلین به دفاع از حق و حقوق آنان در سیستم قضایی بپردازد.  

 

 وکیل پایه یک دادگستری در مراجع قضایی

 وکیل پایه یک دادگستری به واسطه دانش، تعهد و تجربه خود، تخصص لازم را در دفاع از حق و حقوق موکل خود، چه در مقام متهم یا خوانده و چه در مقام شاکی یا خواهان دارد. در حقیقت قاضی وظیفه دارد حکم عادلانه را صادر کند، ولی هدف وکیل پیگیری روند پرونده به نفع موکل خود است. و در این میان نباید از هیچ تلاشی برای یافتن مدارک و ادله محکمه پسند برای هدف خود دست بردارد.

 

 

وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری

 

نکات مهم در انتخاب وکیل پایه یک دادگستری

 

شجاعت وکیل پایه یک دادگستری

یکی دیگر از ویژگیهای بارز وکالت شجاعت است، وکیل پایه یک باید از شجاعت لازم برخوردار باشد تا بتواند برای احقاق حق مظلوم از هیچ کوششی فرو گذار نباشد. و حتی ممکن است گاهی از مخالفین حکومتها دفاع کند، و یا از کسانی دفاع کند که مغضوب دولتها، دولتمردان و قدرتمندان جامعه شده اند.

وکیل شجاع باید همیشه و تحت هر شرایطی مدافع آزادی، آبرو، مال و جان مردم مظلوم باشد و حتی در این راه از جان خویش هم مضایقه نکند. این نوع از وکلا در جامعه همیشه در تلاش هستند به شغل وکالت به دید مادی و کسب درآمد نگاه نکنند. بلکه نیت اصلی و هدف آنها احقاق حق و اجرای عدالت است. و دفاع از مظلوم و دفع ظلم و حلال مشکلات مردم سرزمین خود باشند که این کاری با ارزش است.

وکیل پایه یک باید از این اختیار و توانایی که جامعه در اختیار او قرارداده استفاده مطلوب را ببرد.

 

مطمئن بودن وکیل پایه یک دادگستری

وکیل مانند پزشک یا روانشناس باید قابل اطمینان برای موکل خود باشد. وکیل باید به تمام جوانب پرونده تسلط کامل داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو برای پیروزی موکل در دعوا تلاش کند. یک امر مهم در شغل وکالت جلب اعتماد موکل است. این اعتماد می تواند از صداقت دلسوزی تعهد و امانت داری وکیل در حفظ اسرار و مدارک و موکل نشأت بگیرد.

البته نباید فراموش کرد که در کنار خصوصیت مهم اعتماد، برای انتخاب وکیل پایه یک دادگستری باید دانش و تجربه وی را نیز مد نظر قرار داد. از آنجایی که بسیاری از قوانین و دائما در حال اصلاح و تغییر می باشند. وکیل باید بر دانش و تخصص خود در حوزه فعالیتش تسلط داشته باشد. تا بتواند بهترین و کوتاهترین راه و روش را جهت موفقیت پرونده پیش ببرد.

باید به این نکته توجه داشت هر بار مراجعه به دادگستری، بینش جدید از دنیای دانش را به روی وی باز میشود. چرا که به تعداد پرونده های قضایی، دعاوی حقوقی و کیفری متفاوت وجود دارد که هر کدام راه و روش های مخصوص به خود را داشته است. بنابراین یک وکیل مجرب با صرف کمترین زمان می توانند راه حل مناسب پرونده موکل خود را پیدا کرده و وی را یاری می رساند.

 

تعهد و تجربه وکیل پایه یک دادگستری

هر یک از وکلای پایه یک دادگستری در مقابل موکلین خود تعهداتی دارند و این تعهدات در راستای پرونده ای است که موکل به وکیل سپرده است. اگر در پیشبرد پرونده آسیبی به موکل وارد شود مسئولیت آن به عهده وکیل است.

یک وکیل متعهد و دلسوز در انجام وظایف خود در روند پرونده سهل انگاری نمی کند. و در پیشبرد پرونده در درجه اول صلاح و مصلحت موکل را مد نظر می گیرد. شغل وکالت بر پایه رازداری، تجربه و امانت داری استوار است. بنابراین یک وکیل متعهد به واسطه شغلی که دارد امانت دار و رازدار موکل خود است.

علاوه بر اخلاقیات از نظر قانونی هم وکیل ملزم به حفظ اسرار موکل خود هست. تجربه یکی ازپایه های مهم شغل وکالت است. با مشاهده رزومه وکیل پایه یک دادگستری و سابقه کاری او می توان تجربه وکیل را در موضوع خاص و مهم مورد ارزیابی قرار داد.

چه بسا وکلای که بواسطه تجربه های زیاد در پرونده های خاص راه و روشهای مختص به همان موضوع را براساس تجربه خود جستجو کرده و به راحتی پرونده موکل را پیگیری می کنند.

 

تخصص و مهارت وکیل پایه یک دادگستری

در دنیای امروز هر شغل و حرفه ای توانایهای نهفته در آن باعث بالا بودن کیفیت آن کار می شود. در حقیقت هر کاری تخصص خاص خودش را نیاز دارد. به عنوان مثال یک پزشک قلب باید توانیهای در ارتباط با تشخیص انواع دردها و علت هر درد مربوط به قلب را تشخیص بدهد. این موضوع در مورد وکیل پایه یک دادگستری نیز صادق است.

از جمله توانایی های که وکیل باید دارا باشد: داشتن فن بیان دایره لغات زیاد وتسلط به زبان فارسی است تا به وسیله آن بتواند دفاییات خود را به صورت روان در دادگاه مطرح کند. تا بتواند ذهنیت قاضی را راجب موکل خود مثبت و پرونده را به نفع موکل پیش ببرد. یکی دیگر از ویژگی های مهم وکیل پایه یک دادگستری تخصص وی است.

 

وکالت چه شغلی است

وکالت شغلی است که مهم و پیچیده است، اگر وکیل پایه یک پرونده شما تخصص لازم را داشته باشد. و علاوه بر تحصیلات عمومی که همه وکلا باید داشته باشند تحصیلات وی در گرایش مد نظر پرونده باشد مسلما بهتر، راحتر و سریع تر می تواند موضوع پرونده را پیگیری کند. هر پرونده ای در صلاحیت هر وکیل پایه یک دادگستری نیست، بلکه بهترآن است در انتخاب یک وکیل پایه یک  دقت لازم را داشته باشیم.

وکیلی که توسط موکل انتخاب می شود در زمینه مورد نظر دعوای موکل تحصیلات، مهارت، تخصص، دانش و تعهد لازم را دارا باشد. برای شناسایی این قبیل وکلا می توانید از تحصیلات تکمیلی آنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اطمینان حاصل کنید. همچنین قدرت استدلال و خلاقیت ذهنی می تواند از دیگر توانیهای وکیل پایه یک باشد که نباید از آن غافل شد.

 

 

 حق الوکاله وکیل پایه یک دادگستری

بر اساس آیین نامه حق الوکاله وکیل به صورت توافقی بین وکیل و موکل مشخص می شود. اما آنچه در میزان حق الوکاله تأثیر گذار است، تخصص، تجربه ورفت و آمد وکیل دادگستری است. اگر چه باید خاطر نشان شد حق الوکاله وکیل شامل هزینه های دادرسی، ثبت دادخواست و غیره نمی شود. و موکل باید این هزینه ها را به طور جداگانه پرداخت کند.

اگر شرایط مالی در قرارداد بین وکیل پایه یک دادگستری و موکل مشخص نشده باشد. وکیل مستحق اجت زحماتی است که تا آن موقع متحمل شده است. در بعضی از موارد وکیل شرایط خاصی را برای عزل یا استعفا در قرارداد ذکر می کند که در موقع قطع همکاری تمام یا قسمتی از وجه پرداختی قابل استرداد نیست.

بهتر است از همان ابتدای عقد قرارداد وکالت با وکیل صحبت کرده و در مورد تمامی این شرایط به توافق برسید تا در آینده به مشکلی بر نخورید.

 

 عزل، انقضا و استعفای وکالت چگونه است

طبق ماده ۶۷۸ قانون مدنی: وکالت از طریق سه روش از بین می رود، ۱- به عزل موکل ۲- به استعفای وکیل ۳- به موت یا جنون وکیل یا موکل. وکالت یک عقد جایز است و هر یک از طرفین هر وقت که بخواهند این اختیار را دارند همکاری خود را با طرف مقابل قطع کند. مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل او در ضمن عقد لازمی آورده شده باشد.

 

 

نگارنده این نوشتار: سمیه امینی وکیل پایه یک دادگستری در تهران

 

موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار شما قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در کلیه زمینه حقوقی نیاز به وکیل پایه یک دادگستری یا مشاوره حقوقی به صورت تلفنی یا حضوری داشته باشید در خدمت گذاری به شما عزیزان آماده باشد.

برای برقراری ارتباط با وکیل پایه یک یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون هیچ پیش شماره یا کدی با شماره: 9099071369 تماس بگیرید.

 

65 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام وقتتون بخیر.
    ممنون بابت اطلاعات مفید و خوبی که دادید.
    یک وکیل برای تقسیم ارث میخواستم. هزینه وکیل رو میفرمایید. سپاس

    پاسخ
    • سلام
      ممنون لطف دارید
      حق وکاله وکیل بستگی به تجربه، تبحر و رفت و آمد وکیل و توافق وکیل با موکل حین تنظیم قرارداد وکالت دارد

      پاسخ
  • همسایه ما امده درب منزل ما و توهین فحاشی کرده میخام بدونم مجازات فحاشی و توهین در قانون ما چی هست???

    پاسخ
    • سلام
      بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی

      توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنان چه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی است

      پاسخ
      • سلام و درود
        ممنون از اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتین
        یه سوال هم دارم اینکه خانمی که در دوره عقد بیمه ش توسط همسرش قطع میشه آیا حکمی داره؟

        پاسخ
        • سلام وقت بخیر
          بیمه ای که توسط خودش یا محل کارش هست که همسر نمی تواند قطع کند.
          اما بیمه تحت تکلف شوهرش، اگر به وسیله شوهر قطع بشه میتواند درخواست الزام از دادگاه بخواهد.

          پاسخ
  • سلام. ممکنه در مورد وکالت بلاعزل بیشتر توضیح بدید. ممنونم

    پاسخ
    • سلام
      وکالت بلاعزل وکالتی است که موکل دیگر حق عزل وکیل و فسخ وکالت را ندارد.

      در حقیقت وکالت ساده که عقدی جایز بود با بلاعزل شدن در حکم عقد لازم می گردد و دیگر طرفین نمی توانند آن را فسخ کنند و دلیل اصلی مبادرت اشخاص به وکالت بلاعزل و در خواست آنها از دفاتر اسناد رسمی به همین خاطر هست.

      پاسخ
      • مریم عبدی نژاد بالا گفشه
        دسامبر 18, 2023 2:38 ب.ظ

        درود بر شما دايی من ميراث پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری من را جمعا یکصد ده سال تصرف کرده و سه خواهر و یک برادرش را نداده اکنون همه فوت کرده اند مشکل این است که که تعدادی از نوه و نتیجه ها هم فوت کرده‌اند اکثر انحصار وراثت داده ایم ولی برخی بصورت سنتی 30 تا 35 سال پیش درگذشته و در خانه غسل و کفن و دفن شده اند ما استشهادیه تائید دهیار و شورای ده و شهادت چند نفر قاضی لشت نشا گیلان قبول نمی کند چه کار باید بکنیم متاسفم اگر پرسیدم جوابش کجاست آیا مریضم که دوباره سؤال کنم

        پاسخ
        • سلام وقت بخیر
          برای همه ورثه باید برگه انحصاروراثت صادر شود.
          با شهادت شهود و ادله قانونی دیگر درخواست گواهی انحصاروراثت کنید.

          پاسخ
  • سلام جناب وکیل . من از همسرم جدا شدم و دخترم که ۱۹ سالش هست میخاد پاسپورت بگیره .آیا حتما باید پدرش حضور داشته باشه و اجازه بده ؟ برای سفر خارجی چی؟

    پاسخ
    • سلام
      فرزند دختر شما در سن 18 سالگی به سن رشد رسیده و نیازی به اجازه پدر برای گرفتن پاسپورت و سفر خارج از کشور نیست

      پاسخ
  • با تشکر از مطالب مفید و به روزتان

    پاسخ
  • بسیار عالی

    پاسخ
  • ممنون

    پاسخ
  • سلام رجعی به چه معناست

    پاسخ
    • رجعی به معنای بازگشت است در طلاق رجعی پس از طلاق تا پایان زمان عده برای شوهر حق بازگشت به حالت زوجیت وجود دارد.
      به این معناکه شوهر می‌تواند پس از طلاق در ایام عده به قصد رجوع با نوشتن چیزی یا انجام کاری مثل خریدن هدیه برای همسرش، بگوید از طلاق منصرف شده است و می‌خواهد با همسرش همچنان زندگی کند.
      مدت عده در طلاق رجعی 3 ماه است

      پاسخ
      • سلام و وقت بخیر. ممنون بابت پاسخ گوی شبانه روزی شما مجموعه حقوقی

        پاسخ
      • سلام وقت بخیر کسی که چهارده سکه وپانزده میلیون مهریه اش بوده و حالا که جدا شده در حال گرفتن سکه می‌باشد بعداز اتمام سکه قاضی گفته پانزده میلیون به نرخ روز چهارده ماهی یک میلیون سوال من اینه که آیا باید هر چهارده ماه یک میلیون پرداخت شود (سال۸۴ازدواج بوده وسال ۱۴۰۰طلاق)

        پاسخ
        • سلام وقت بخیر
          اگر در حکم قید شده چهارده ماه یک میلیون، بله ماهی یک میلیون به نرخ روز

          پاسخ
  • سلام و خسته نباشید
    پدر من چندسال پیش فوت شدن برادرم ساکن خانه پدری هستند آیا من میتونم اجاره این چند سال را از برادرم بگیرم

    پاسخ
    • سلام
      از زمان فوت پدر شما میتوانید دادخواست اجرت المثل ایام تصرف به طرفیت برادرتان بدهید بعد ازکارشناسی و محاسبه برادر شما ملزم به پرداخت میشود

      پاسخ
  • سلام
    وقت بخیر نام خانوادگی بنده آزادی هست و متاسفانه نسبت به این فامیلی در منطقه ما دیدگاه خوبی وجود ندارد میخواستم بدونم چطور میشه تغییرش بدم درحالی که رفتم ثبت احوال میگن نمیشه و ایم بی عدالتی نسبت به حق ما که نتوانیم تغییر بدیم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • سلام
      موارد تغییر فامیلی طبق قانون مشخص شده و عبارتند از:
      _ نام های خانوادگی که بیش از دو کلمه یا بیش از یک کلمه و یک حرف یا پسوند باشد یا مطلقنا نام محل باشد.
      _ نام خانوادگی که با نام ناپسند و مستهجن ترکیب شده باشد.
      _ نام های خانوادگی خارجی
      _ نام های خانوادگی مغایر با ارزشهای اسلامی و فرهنگی
      و طبق نظر ثبت احوال فامیلی شما در این گزینه ها نیست

      پاسخ
  • سلام بابام تصادف کرده وسرنشین بوده وطرف مقابل مقصر بوده این ماشینی که بابام سرنشینش بوده بیمه ی تاکسیرانی داره آیا بابام میتونه هم از بیمه ی تاکسیرانی وهم ازبیمه ی شخص مقصر استفاده کنه

    پاسخ
    • سلام
      بر اساس نامه پزشکی قانونی درصد دیه پدر شما مشخصه و فقط همان دیه از یک بیمه بهشون تعلق میگیره

      پاسخ
  • سلام.من میخواستم وام‌ازدواج بگیرم همسرم زیر ۱۸ سال بود واس همین میخواستم واسش حق رشد بگیرم همه کارای دادگاه این چیزاش انجام دادم ولی جون خیلی طول کشید دیگه دنبالش نرفتم الان پیامک‌میاد که در مورد پروند شما رای صادر شد یک بار دیر رفتیم جریمه کردن خواستم بدونم اگه بازم پیگیری نکنیم ایا جریمه می کنن

    پاسخ
    • سلام
      وقتی رای صادر شده باشد دیگه پرونده شما مختومه می شود و موردی برای جریمه نیست.
      مشاوره حقوقی تلفنی

      پاسخ
  • سلام من اگر بخواهم از وکیلی که گرفتم شکایت کنم باید از کجا و چه طوری اقدام کنم

    پاسخ
    • سلام
      اگر پروانه وکیل از کانون وکلا صادر شده شما باید به کانون مراجعه کنید اما اگر پروانه وکیل از مرکز وکلا صادر شده باشد باید به مرکز وکلای قوه قضاییه مراجعه کنید.

      پاسخ
  • چرا حق وکاله وکلا اینقدر زیاد؟

    پاسخ
    • سلام و وقت بخیر
      زیرا در برخی پرونده ها بر اساس درصد مطالبه شما یا ارزش ملک مورد اختلاف دارد.
      وکیل بایذ تمبر مالیاتی ابطال کند.
      و اینکه بستگی به تجربه و سابقه وکیل، حق وکاله ممکنه زیاد شود.

      پاسخ
  • ممنون بابت پاسخ گوی شما

    پاسخ
  • آیا وکیل با وکالت قضایی میتواند ملک خرید و فروش کند؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      وکالتی که وکیل دادگستری به صورت الکترونیک و ارسال کد از شما دریافت می کند وکالت قضایی محسوب می گردد.
      و با این وکالت امکان نقل و انتقال یا همون خرید و فروش امکان پذیر نمی باشد.

      پاسخ
  • وحیده سعیدی
    اکتبر 21, 2023 3:02 ب.ظ

    صدور اجرائیه نسبت ورثه صادر کننده چک اعتبار دارد یا خیر؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      اگر شخص فوت شده اموال داشته باشد بله از اموال خود شخص نسبت به ورثه

      پاسخ
  • بهزاد اسلامی زر
    نوامبر 2, 2023 1:03 ب.ظ

    من در اروپا هستم و مادر در تهران به تازگی فوت کرده اند و پدر ناتنی ما دارد بعد از ۵۰ سال ازدواج با مادرمان می‌گوید که به ما هیچ چیزی طعلق نمیگیرد بخاطر انکه من و مادرتان صیغه بودیم ؟!!ایا ایشان بعد از ۵۰ شراکت همه چیز مادرم با ایشان دارند کلاه برداری از ما می‌کنند و درضمن ایشان فوت مادرم را به انحصار به وراثت اطلاع نداده اند؟!!

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      اگر مادتان دارای اموالی باشد شما میتوانید در ایران وکیل بکیرید و بعد از انحصاروراثت اموال بین ورثه مادرتان تقسیم می شود.
      قابل ذکر است که مهریه مادرتان به ارث می رسد و فقط میتوانید بعد از انحصاروارثت مهریه مادرتان را از همسرش مطالبه کنید.
      در خصوص عدم درخواست حصروراثت از جانب همسر مادرتان ایشان نه مرتکب جرمی شده و نه الزامی وجود دارد که ایشان برگه ای انحصار وراثت را بگیرد.

      پاسخ
  • آیا وکیل میتواند وکالت بلاعزل را باطل کند ؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      وکیل می تواند با حضور در دفتر اسناد رسمی، از وکالت بلاعزل استعفا دهد، در این صورت وکالت بلاعزل باطل می گردد.
      همچنین بر اساس ماده ۶۷۹ قانون مدنی: موکل هروقت بخواهد می تواند وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد.

      پاسخ
  • پشت نویسی چک صباد بعنوان ظامن هست یا انتقال با تشکر

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      امضاء پشت چک مسولیت حقوقی بعنوان ظهرنویس یا ضامن دارید.
      بر اساس قانون جدید که همان چک صیادی است دیگر امکان ظهرنویسی وجود ندارد و انتقال چک تنها برای شناسایی آخرین دارنده آن مهم می باشد.
      فقط صادر کننده چک می تواند تعیین نماید که دریافت کننده هر برگه چک در نهایت چه شخصی است و او را مجاز به وصول وجه می نماید.

      پاسخ
  • سلام تفاوت وکیل پایه یک دادکستری با وکیل پایه دو دادگستری چست؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      وکیل پایه دو برخی از پرونده های کیفری و برخی پرونده های مالی بیشتر از مبلغ مشخص را نمی تواند وکالت کند.
      اما وکیل پایه یک دادگستری همه پرونده ها را می تواند وکالت داشته باشد و محدودیتی ندارد.

      پاسخ
  • سلام
    فرزند دختر دارم بیست ساله و متقاضی فرزند پسر سه یا چهار ساله هستم

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      شما باید درخواست خود را در سامانه فرزند خواندگی ثبت کنید و مدارکتون را در سامانه بارگزاری کنید. از بهزیستی تماس میگیرند و روند پرونده شما ادامه پیدا می کند.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر ممنون از پاسخگویتون ببخشید زده چهارده ماه یک میلیون یعنی چهارده ماه باید یک میلیون پرداخت بشه یا ماهی یک میلیون (چون در حکم قاضی به نرخ روز نوشته)

    پاسخ
  • سلام .ببخشید برادرم یه ملکی رو به طور صوری در دفترخانه به اسم شخصی زده وبلافاصله با سند عادی به خودش برگردانده ؛بعد که ما دادخواست دادیم زمانیکه در دادگاه بررسی میشده رفته با همین بنجاق سند رسمی گرفته .اما بعداز فوت برادرم ، آن شخص یک دست نوشته جعلی که (جعلیت توسط کارشناس اثبات شده) و اصل دست نوشته به دادگاه ارائه نشده به همراه شاهد به دادگاه آورده که ملک را برادرمرحومم به او برگردانده .جالب اینکه دادگاه به نفع او رای داده اونهم سه بار .چه کار میشه انجام داد ؟!چه دادخواستی باید داده میشده ؟!ضمنا سند عادی را طرف دعوا قبول داره و آخرین سند مورد توافق طرفین دعواست

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      از چند روش در این دعوا میشه پیگیری نمود.
      می توانید شکایت کیفری جعل و استفاده از سند مجعول به استاد نظر کارشناس ثبت کنید.
      و چنانچه در دعوای اصلی شما قاضی رای داده و رای قطعی شده باید اعاده دادرسی شود.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر

    برای من شش ماه حبس تعزیزی و 72 ضربه شلاق حکم اومده

    چند بار هم مامور دم در اومد

    من خودمو معرفی نکردم

    جرم قدرت نمایی با اسلحه

    من چنین کاری نکردم وکیلی ک گرفته بودم نرفته جلسه ی دادگا من الکی محکوم شدم خودمم به هوای وکیل نرفته بودم

    به نظر این حکم ها رو به جزای نقدی تبدیل کرد ؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      تبدیل حبس یا شلاق به جرایی نقدری از اختیارات قاضی صادر کننده حکم می باشد.
      اگر حکم صادره قطعی نشده در فرجه قانونی اعتراض کنید امکان تخفیف یا حتی برائت در دادگاه تجدید نظر وجود دارد.

      پاسخ
  • خوب بود

    پاسخ
  • درود بر شما
    مطالب جامع و کامل بود و ممنون بابت پاسخ گو بودنتون به سوالات مردمی

    پاسخ
  • وحیده سعیدی
    ژانویه 15, 2024 3:28 ب.ظ

    مجازات تبعید برای چه جرائمی هست؟

    پاسخ
  • خوب بود

    پاسخ
  • عالی

    پاسخ
  • خوب

    پاسخ
  • عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonاز تلفن ثابت 9099071369