قرارداد خرید و فروش وام ازدواج

 

در قانون ما موضوع قرارداد خرید وام جوانب حقوقی زیادی دارد. رابطه بین بانک به عنوان وام ‌دهنده و مشتری تحت عنوان وام ‌گیرنده شرایطی را به وجود می‌آورد که می بایست برای دریافت و همچنین واگذاری امتیاز وام به آن آگاهی کامل داشت. به عنوان مثال هر وامی که در هر بانکی ارائه میگردد با شرایط خاص خودش به افراد تعلق می‌گیرد.

همه افراد جامعه این شرایط را ندارند یا تا زمان فراهم شدن شرایط به زمان زیادی نیاز دارند. به همین خاطر اشخاصی که می‌توانند وام دریافت کنند اما در حال حاضر به آن نیازی ندارند این امتیاز را به دیگر افراد واگذار می‌کنند.

در این مقاله سعی شده به همه جوانب واگذاری امتیاز وام یا انتقال وام بانکی پرداخته شود. برای مثال انتقال وام ازدواج یا وام مسکن از پرطرفدارترین وام‌های بانکیمحسوب می شوند. و در ادامه علاوه بر نکات مهم حقوقی نمونه ای از قرارداد خرید وام هم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

 

حتمن بخوانید: وکیل پایه یک دادگستری

 

 

قرارداد خرید و فروش وام

بیشتر بدانید: مشاوره حقوقی خانواده 

 

خرید و فروش وام از منظر قانونی

 

از موضوعات مهم و پر طرفدار در حوزه روابط مالی دو جانبه بین اشخاص، بحث خرید و فروش وام ازدواج، مسکن و غیره می باشد. که این روزها به نسبت زیاد شده است.

به دلیل وضعیت معیشتی و اقتصادی افراد جامعه که بخش زیادی از خانواده‌ها و اقشار کم درآمد کشور دچار مشکلات مهم اقتصادی بوده. و عدم تناسب بین درآمد مردم و هزینه‌های زندگی آنها وجود دارد. به دلیل همین مشکلات عدیده و جایگاه مهم وام‌های بانکی جهت رفع مشکلات اقتصادی افراد جامعه در زمینه‌های خرید مسکن، ازدواج و غیره شاهد موضوعات خرید و فروش وام‌های بانکی در کشور هستیم.

البته باید خاطر نشان شد خرید و فروش وام در کشور تنها مربوط به افراد کم درآمد نیست و بلکه دیده شده وام‌های کلان بانکی نیز خرید و فروش شده است.

 

 



بسمه تعالی

 

قرارداد خرید وام ازدواج

 

1)طرفین قراداد:

وام گیرندگان: 1- ……………………… فرزند: ………….. با کد ملی: …………………. 

   2- …………………. فرزند: …………… با کد ملی: …………………

خریدار وام: ……………………… فرزند:……………….  با کد ملی: ………………… (طرف دوم قرارداد) نامیده می شود.

 

2) موضوع قرارداد:

 خرید وام ازدواج است بدین توضیح که مقرر شد وام گیرندگان وام ازدواج خود را به محض دریافت به حساب خریدار وام منتقل کنند.

قرارداد حاضر بین طرفین بر مبنای ماده 10 قانون مدنی تنظیم و بین طرفین و وراث و قایم مقام آنها لازم الاجر و غیر قابل فسخ است.

 

3) شرایط و تعهدات:

1- وام گیرندگان تنها اقدام به ارائه مدارک (سند ازدواج و کارت ملی و شماره حساب و…) و تقدیم درخواست وام ازدواج خواهد نمود و ارائه ضامن مورد نظر بانک عامل برعهده طرف دوم(خریدار وام) می باشد.

2- وام گیرندگان به میزان مبلغ وام(….. میلیون تومان)، سفته امضاء و به  طرف دوم(خریدار وام)  تحویل داد و شماره خزانه داری کل مندرج در اوراق سفته عبارتند از …………………. می باشد.

 بعد از واریز مبلغ وام از حساب طرفین اول قرارداد به حساب طرف دوم (خریدار وام) طرف دوم، وظیفه دارد سفته جات سپرده شده از باب تظمین را به طرف اول مسترد کند.

 

3- پرداخت کلیه اقساط وام و تاخیر در پرداخت اقساط وام به عهده طرف دوم (خردار وام) است.

 

4- برای اقدامات دریافت وام و کارهای اداری خریدار وام مبلغ ……. میلیون به حساب گیرندگان وام واریز می نمایند و بعد از دریافت وام و انتقال آن به حساب خریدار وام مبلغ ….. میلیون دیگر هم گیرندگان وام دریافت می کنند، و در صورت عدم پرداخت وام از طرف گیرندگان وام به خریدار وام، طرف دوم (خریدار وام) این اختیار را دارد سفته های تظمینی را به اجرا گذاشته و کل مبلغ را از گیرندگان وام دریافت کند.

 

5- بانک با طرف اول و ضامن معتبر طرف حساب است و بازپرداخت کل اقساط و جریمه و دیر کرد را طرف دوم متعهد می شود که بازپرداخت کند جهت تضمین تعهدات قراردادی، تعهدات ایشان به شرح ذیل می باشد:

 

الف) چک یا سفته ای به میزان کل وام ازدواج که مبلغ ……… می باشد به اضافه درصد کارمزد یا بهره و جرایم و دیر کرد صادر و تحویل طرف اول، طرف اول قرارداد اسناد تجاری مذکور را فقط در صورت تخلف طرف دوم از شروط مندرج در این قرارداد و به همراه این قرارداد می تواند برای اقدامات حقوقی مطرح کند.

 

ب) طرف دوم قرارداد متعهد شد اگر بازپرداخت دو قسط از اقساط ماهانه به تاخیر افتد متعهد می گردد که کل مبلغ باقی مانده از اقساط را یکجا به طرف اول مسترد نماید وبابت مبلغ مندرج در بند سوم این قرارداد هیچ ادعایی نداشته باشد و هرگونه ادعا و اعتراضی را از خود سلب کند.

 

ج) اگر موضوع در دادگاه مطرح شد که مستندا به این قرارداد و استعلام بانکی مبنی بر اینکه تا تاریخ اقدام بازپرداخت اقساطی عقب افتاده است، تمامی خسارات دادرسی و تاخیر تادیه از طرف دوم بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی اخذ خواهد شد.

 

د) با توجه به شرایط ضمانت معتبر بنام آقای/خانم ………… (طرف سوم) را طرف دوم معرفی نموده، ضمانت ایشان به اقرار صریح خود نسبت به طرف اول قرارداد تبرئی بوده و در صورت عدم بازپرداخت اقساط فقط به موجب ماده 10 قانون مدنی می تواند علیه طرف دوم اقدام قانونی نماید و حق هر نوع اقدام علیه طرف اول بر اساس ماده 709 قانون مدنی را از خود سلبمی نماید.

 

4) چنانچه اقساط وام پرداخت نشد و بانک اقدام به شکایت در دادگاه نمود، هرگونه خسارتی اعم از حق وکاله وکیل و سایرهزینه های مندرج در رای صادره بر عهده طرف دوم قرارداد می باشد.

 

5) این قرارداد در سه نسخه و با عبارات و اعتبار واحد تنظیم و در حضور شهود امضاء و هریک از طرفین نسخه ای از آن را در اختیار دارند.

 

 امضاء وام گیرندگان:

 

امضاء خریدار وام:

 



 

قرارداد خرید و فروش وام
قرارداد خرید و فروش وام

 

حتمن بخوانید: قرارداد صلح 

 

شرایط انتقال وام ازدواج به شخص دیگر

وام ازدواج از وام‌هایی است که متقاضی بسیاری برای خرید و یا فروش دارد. این وام به این دلیل که شرایط و محدودیت خاصی برای دریافت آن جز داشتن عقدنامه در نظر گرفته نشده‌ است. مورد توجه اشخاص قرار می‌گیرد، بعضی افراد برخی از شرایط دریافت این وام را دارند به دلیل اینکه نمی‌توانند مبلغ آن را بازپرداخت کنند. تصمیم به تنظیم قرارداد فروش وام ازدواج می‌گیرند.

 

در مقابل این افراد، اشخاص دیگری وجود دارند که با توجه به مبلغ این وام و نرخ بازپرداخت و سود مناسب آن تمایل به دریافت آن را دارند. اما یکی از شرایط اساسی دریافت وام ازدواج داشتن عقدنامه است. که ندارند، از همین جهت به دنبال خرید وام ازدواج از اشخاصی هستند که احتیاج به وام خود ندارند.

 

فرایند واگذاری امتیاز وام ازدواج

این فرایند معمولا به این شکل است که افراد دارای عقدنامه به بانک مراجعه می‌کنند. و برای دریافت وام ازدواج ثبت ‌نام می‌کنند، در نهایت با کسر درصدی از مبلغ کل وام آن را به طور کامل به دیگری واگذار می نمایند.

 

آیا انتقال وام ازدواج به شخص دیگر قانونی است ؟

سوال مهمی که باید به آن توجه داشت این است که وام ازدواج جز وام‌های غیر قابل انتقال بانکی است. و برای انتقال آن یک قرارداد خصوصی بین طرفین فروشنده و خریدار وام منعقد می‌گردد. منظور از قرارداد خصوصی استناد به ماده ۱۰ قانون مدنی و تاکید بر اصل آزادی قراردادی است. بنابراین این قرارداد خرید و فروش وام ازدواج درست است و از نظر قانون بدون مشکل است.

اگر خرید و فروش وام ازدواج را به عنوان یک قرارداد و عقد در نظر بگیریم، باید همچون دیگر قرارداد‌ها مانند ضوابط و قوانین فنی و حقوقی تنظیم گردد. قرارداد خرید و فروش وام نسبت به وام‌های غیرقابل انتقال بانکی صورت می‌گیرد. به این دلیل که در مورد وام‌های قابل انتقال خریدار و فروشنده، اشخاص بدون هیچ محدودیتی و تحت نظر بانک‌ها اقدام به واگذاری، معاوضه و یا انتقال امتیاز وام خود به دیگری می‌نمایند.

 بنابراین پشنهاد می شود که در هنگام تنظیم قرارداد انتقال وام ازدواج به دیگری حتما از مشاوره حقوقی یا وکیل خوب برای تنظیم قرارداد کمک بگیرید.

 

کلاهبرداری در واگذاری وام

شما چه در حال واگذاری وام بانکی باشید یا اگر بخواهید یک امتیاز وام را دریافت کنید، در هر صورت برای انعقاد قرارداد باید مراقب باشید.

اشخاصی که با فریب و حیله، اموال نقدی یا غیرنقدی شخص دیگری را تحت تصرف در می‌آورند، کلاهبردار هستند. بنابراین شخصی که امتیاز وام خود را به شما واگذار می‌کند در حالی که اصلا امتیازی وجود ندارد، کلاهبردار و مجرم محسوب می شود. بنابراین لازم است هنگام امضا قرارداد احتیاط های لازم انجام شود تا دچار دردسرهای حقوقی ناشی از عدم آگاهی نشوید.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا به موضوع پر کاربد در حقوق بانکی، یعنی انجام انتقال و خرید و فروش وام پرداخته شود. باید توجه داشت که نکات انتقال وام بانکی حالا چه وام ازدواج چه وام های دیگر محدود به این مطلب نمی گردد. و هر بانک و موسسه ای، می‌تواند نکات حقوقی مخصوص به خود را دارا باشد.

 از همین جهت است که توصیه می‌گردد. پیش از وارد شدن به موضوع واگذاری امتیاز وام، از راهنمایی‌های وکلای حوزه حقوق بانکی و قراردادها استفاده کنید.

 



موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار مخاطبین عزیز قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در تمامی زمینه های قراردادی یا حقوقی نیاز به وکیل پایه یک دادگستری یا مشاوره حقوقی، برای تنظیم انواع قراردادها داشته باشند در خدمت گذاری آماده باشد. 

برای برقراری ارتباط با وکیل آنلاین یا مشاوره حقوقی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون صفر یا کد با شماره 9099071369 تماس بگیرید.                       

 

16 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • نمونه قرارداد خرید وام کمک کننده بود

    پاسخ
  • ممنون از نکات مفیدتون

    پاسخ
  • سلام
    من میخام وام ازدواج ام را بفروشم سوال داشتم
    در مقابل تظمین اقساط بهتر است چک بگیرم یا سفته?

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      چک و سفته هر دو در حکم سند لازم اجرا هستند.
      اما چک صیادی به دلیل اینکه بعد از برگشت تمامی حساب های شخص صادر کنند توقیف می شود می تواند شرایط بهتری داشته باشد.

      پاسخ
    • سلام خسته نباشید. وام ازدواجتون رو به قیمت بالا خریدارم

      پاسخ
  • سلام
    من ضامن وام یکی از دوستانم شدم. متاسفانه ایشان اقساط وام را پرداخت نکردن و اقساط وام از حقوق من کسر شده من میتونم چکار کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      پس از پرداخت اقساط وام شما میتونید دادخواست مطالبه وجه از بابت پرداخت اقساط با رسید پرداختی اقساط در دفتر خدمات قضایی ثبت کنید.

      برای اطلاعات بیشتر میتونید با وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من میخوام وام ازدواج خودم را بفروشم نحوه قرارداد چطوری است ونحوه سفته گرفتن چطوریه نحوه قانونی چیست

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      قرارداد در سایت گذاشته شده است. چنانچه ضامنین وام از سمت ما معرفی شده باشد باید سفته تضمینی برای پرداخت وام بگیرید.

      پاسخ
      • سلام. من یک وام ازدواج خریدم. ضامن ها از طرف خودم معرفی شدن و به بانک بابت ضمانت سفته دادم. وام گیرنده اصرار داره که به مقدار کل مبلغ وام بهش سفته بدم.آیا این کارو انجام بدم. روی سفته چه چیزی باید بنویسم

        پاسخ
        • سلام وقت بخیر
          روی سفته قید گردد بابت تضمین پرداخت اقساط وام
          در قرارداد یا دست نوشتی هم میتونید موضوع امانتی و تضمینی بودن را قید نماید.
          و پس از پرداخت اقساط وام باید سفته به شما برگردانده شود.

          پاسخ
  • سلام من وام ازدواج فروختم سفته گرفتم و وکالت گرفتم حلا فوت کرده وام هم پرداخت نمیکنن چکار کنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

از تلفن ثابت 9099071369