الزام به تمکین 

در این باره باید گفت که تمکین در لغت معنای تن دادن شناخته می شود ولی زمانی که از این لغت در تعابیر عمومی استفاده شود. به معنای انجام وظایف زوجه نسبت به زوج پس از عقد نکاح صحیح شناخته می شود. البته زمانی زوجه الزام  می شود که زوج خانه و وسایل خانه را تامین کرده باشد. و در طول مدت زمان عقد مواردی که برای الزام  تمکین گفته می شود کمی متفاوت است.

 

بیشتر بدانید: وکیل پایه یک دادگستری 

 

در این مقاله می خواهیم شما را با تمامی موارد قانونی که در مورد الزام  تمکین دارای اهمیت بسیار زیادی است آشنا سازیم. در واقع در مورد الزام  بهتر است از یک وکیل دادگستری خوب برای مشاوره حقوقی برخوردار باشید. و به دلیل مشابهت پرونده های الزام  تمکین، دریافت مشاوره از وکیل آنلاین نیز می تواند گزینه ای مناسب به شمار رود.

پس از عقد دائم یا موقت، زن می تواند در هر شرایطی نفقه خود را مطالبه کند. ولی اگر مرد بخواهد که پرونده الزام  را با موفقیت پشت سر بگذارد، اثبات تامین منزل و وسایل منزل به عهده زوج می باشد. در ادامه بیشتر با این روند و موارد قانونی آن آشنا خواهیم شد.

 

الزام به تمکین

تمکین عام و موارد آن

پس از عقد نکاح دائم، مرد به عنوان رییس خانواده از دید قانون شناخته می شود و الزامی از وی بر عهده زوجه است. در قانون تمکین عام به این صورت تعریف شده است: زن باید ریاست خانواده بر عهده مرد را قبول کند و در خانه ای که از سوی وی برای زندگی گرفته می شود. سکونت کند مگر که حق انتخاب منزل پیش از عقد به زن داده شده باشد.

باید توجه داشت که الزام  تمکین عام یکی از قوانین مهم در الزام به شمار می رود و مرد اگر می خواهد حق انتخاب محل سکونت را داشته باشد. نباید پیش از عقد این حق را به زن دهد و بالعکس. باید توجه کرد که بهتر است برای الزام تمکین عام، زن و شوهر پیش از آنکه به عقد هم در بیایند، تمامی موارد مربوط به این موارد را با یکدیگر توافق کنند.

 

مطالب مرتبط: وکیل خانواده

مطالب مرتبط: نفقه چیست

 

الزام به تمکین خاص چیست؟

تمکین خاص در واقع پذیرش و اطاعت پذیری زن در موارد خاص رابطه جنسی به شمار می رود به گونه ای که این رابطه خارج از موازین شرعی و اسلامی نباشد. در این صورت زن می تواند به خواسته مرد تن نداده و دادگاه نیز در این مورد حق الزام را به زن می دهد.

 

الزام به تمکین در دوران عقد

قانون برای زوجه باکره حقی در نظر گرفته است به نام حق حبس. این حق به معنای آن است که زوجه در دادگاه الزام  تمکین می تواند عنوان کند که تا زمانی که تمام مهریه خود را دریافت نکرده باشد، از الزام تمکین سر باز می زند. قاضی نیز در این پرونده معمولا به این دلیل که مهریه پرداخت نشده است، الزام تمکین را رد می کند. باید توجه داشت که اگر زوجه از زوج تمکین عام کرده باشد، حتی در صورت بکارت نمی تواند از حق حبس خود استفاده کند.

 

رویه دادگاه الزام  زوجه به تمکین

زمانی که زوج نیاز به الزام تمکین داشته باشد، می تواند خود یا وکیل قانونی وی از طریق دفاتر الکترونیکی قضایی نسبت به اقامه دعوی الزام اقدام کنند. بهتر است پیش از این مرحله، یک بار اظهارنامه ای مبنی بر الزام به تمکین برای زوجه به آدرس محل اقامت وی یا خانواده اش ارسال شود و سپس نسبت به اقامه دعوی اقدام شود.

یکی از موارد مهمی که در دادگاه به آن اهمیت داده می شود، تامین مسکن و اثاث البیت توسط زوج است. به این معنا که دادگاه الزام اول به امکانات زوج توجه می کند و سپس رای خود را صادر می کند. رای دادگاه الزام  تمکین دو مرحله ای است. و پس از مرحله اول زوج یا زوجه که رای به ضرر وی صادر شده است می تواند به مدت 20 روز از رای اولیه، اعتراض خود را به حکم دادگاه اعلام نماید.

در صورتی که حکم قطعی دادگاه به نفع زن باشد و وی از اجرای حکم دادگاه امتناع کند، ناشزه محسوب شده و مرد می تواند از موارد قانونی برای اجرای حکم دادگاه استفاده کند. در این موارد مشاوره حقوقی می تواند کمک بزرگی به هر یک از زوجین به حساب رود.

مطالب مرتبط: وکیل تلفنی

مطالب مرتبط: مهریه 

 

وکیل آنلاین

 

موارد نقض الزام  زوجه

در مواردی زن می تواند از الزام صرف نظر کرده و این موارد به عنوان نقض کننده تمکین به شمار می روند. در ادامه این موارد را با شما به اشتراک می گذاریم :
۱_ زن در دوره عادت ماهانه یا نفاس باشد.
۲_ مرد به یکی از بیماری های مقاربتی مبتلا شود
۳_ استفاده از حق حبس برای زوجه
۴_ زن باید ثابت کند در صورت ماندن در خانه، دچار صدمه بدنی، روحی و یا شرافتی می شود.
۵_ در صورتی که مسکن معرفی شده توسط مرد با شان زن همخوانی نداشته باشد زن می تواند در جواب به الزام تمکین، الزام به تهیه مسکن زوج را درخواست نماید.

 

مطالب مرتبط: اجرت المثل

کلام آخر

الزام زوجه به تمکین یکی از مواردی است که امروزه در بسیاری از دادگاه های حقوقی مورد بحث واقع می شود و بسیاری از خانواده ها اطلاع دقیقی از این قانون، آثار و پیامدهای آن ندارند. در این مقاله سعی کردیم که زوج و زوجه را نسبت به وظایفی که دارند آگاه کنیم.

با توجه به پیچیدگی قانون بهتر است در صورتی که می خواهید در این زمینه دعوی حقوقی ایجاد کنید و یا مطالبه خاصی دارید. می توانید با کارشناسان قانونی که در این زمینه فعالیت کرده اند مشاوره کنید. وکیل آنلاین نیز برای قوانین الزام  تمکین می تواند گزینه ای مناسب به شمار رود که همواره در دسترس شما خواهد بود.

شما می توانید برای شروع به روند در این دعوی از مزایای وکیل قانونی بهره مند شده و با توجه به وکلایی که در دسترس دارید، بدون مشکل راه قانونی را در پیش گیرید. پیشنهاد می شود پیش از آنکه قانون واسطه زوج و زوجه شوند، خود طرفین دعوا مشکلات خود را حل کنند. و خانواده ها نیز به حقوق قانونی و شخصی فرزندان خود احترام بگذارند.

 

بیشتر بدانیم: وکیل حقوقی

بیشتر بدانیم: وکیل آنلاین 

 

الزام به تمکین
الزام به تمکین

 

 

موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار شما قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در کلیه زمینه حقوقی نیاز به وکیل پایه یک یا مشاوره حقوقی به صورت تلفنی یا حضوری داشته باشید در خدمت گذاری به شما عزیزان آماده باشیم.

برای برقراری ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون هیچ پیش شماره یا کدی با شماره: 9099071369 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonاز تلفن ثابت 9099071369