حذف نام همسر از شناسنامه 

 

اصولا افراد بعداز طلاق یا فوت همسر اول خود مایل هستند که نام همسر را از شناسنامه خود پاک کنند. اما به دلیل قوانین و مقررات خاص کشور ما افراد فقط در شرایط خاص می توانند نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کنند.

بر همین اساس ماده ۳۳ قانون ثبت احوال مقرر دارد: کلیه  وقایع ازدواج، طلاق یا فوت زوج یا زوجه، رجوع، بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت شود، ولی در شناسنامه به شرح زیر انعکاس خواهد یافت. در المثنای شناسنامه زوج یا زوجه آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج هنوز باقی است ثبت خواهد شد. ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه ثبت نخواهد شد. 

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با یک مشاور حقوقی کاردان و  یا وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور حقوقی مشورت کنید. با انتخاب یک وکیل مجرب می توان این مشکلات حقوقی را حل کرد، خواه او یک وکیل آنلاین باشد یا یک وکیل ثبت احوال.

مطالب مرتبط: تغییر نام خانوادگی

مطالب مرتبط: تغییر سن

 

حذف نام همسر از شناسنامه 

حذف نام همسر از شناسنامه در دو صورت امکان پذیر است: 

الف- اگر طلاق بائن باشد: حذف نام همسر از شناسنامه در صورتی امکان پذیر است که جدای در دوران عقد و زوجه دوشیزه باشد و این دوشیزه بودن توسط پزشکی قانونی به تایید برسد. طبق قانون سال ۹۳ اگر طلاق صورت گرفته قبل از رابطه زناشوی باشد. زوجه می تواند با حکم دادگاه یا گواهی پزشکی قانونی به ثبت احوال مراجعه و صدور شناسنامه المثنی را درخواست کند مبنی بر حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود. البته زوج هم میتواند اقدام به حذف نام همسر خود از شناسنامه را از اداره ثبت تقاضا کند.

ب- ازدواج مجدد: افراد بعد از جدای و ازدواج مجدد و ثبت رسمی ازدواج دوم در شناسنامه خود. می توانند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست حذف نام همسر سابق خود را داشته باشد.

ازدواج از جمله خصوصی ترین مسائل اشخاص محسوب می شود که لازم نیست همه افراد ار آن با خبر باشند و مزایای این طرح بیشتر از معایبش برآورد شده است. و در ضمن منوط شده به انتخاب همسر دوم و همچنین ثبت رسمی ازدواج در شناسنامه فرد. بنابراین به صرف انتخاب همسر و معرفی نمی توان از این مزایای قانونی استفاده برد.

 

مطالب مرتبط: وکیل آنلاین

مطالب مرتبط: وکیل تسخیری

 

حذف نام همسر فوت شده 

اگر شخصی همسرش فوت کند در صورت ثبت ازدواج دوم. به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست حذف نام همشر فوت شده از شناسنامه خود را درخواست می کند. حتی اگر شخص دارای فرزند هم باشد.

 

مطالب مرتبط: وکیل خانواده

مطالب مرتبط: وکیل تلفنی

 

موسسه حقوقی دادگستر این امکان را در اختیار شما قرار داده که هر ساعت از شبانه روز در زمینه های حقوقی نیاز به مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری با وکیل پایه یک یا مشاوره حقوقی داشته باشید در خدمت گذاری به شما عزیزان آماده باشد.

برای برقراری ارتباط با وکیل آنلاین یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه روز از تلفن ثابت سراسر کشور بدون هیچ پیش شماره یا کدی با شماره: 9099071369 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonاز تلفن ثابت 9099071369