اثبات وقوع بیع

 

قبل از ورود به مبحث اثبات وقوع بیع، بهتر است یک تعریف کلی از عقد بیع داشته باشیم. عقد بیع را می‌توان چنین عنوان نمود که قرارداد یا عقدی است که به موجب آن شخص، مالی را در مقابل مال دیگر به شخصی واگذار نماید. به نحوی که مالک مال، مالکیت کالای خود را در مقابل پول یا مالی که دریافت می‌نماید به‌طرف مقابل انتقال دهد. طرف نیز در مقابل دریافت کالا، پول یا مال خود را به فروشنده بدهد.

بر اساس قانون مدنی عقد بیع به محض انشای اراده طرفین تشکیل‌ دهنده آن، یعنی خریدار و فروشنده، تحقق یافته است. همچنین دارای اثر حقوقی هست.

بیع در لغت به معنی خرید و فروش، داد و ستد می‌باشد. در اصطلاح قانونی ایجاب و قبولی است که بر نقل ملک در مقابل عوض معلوم دلالت دارد.

 

حتمن بخوانید: مشاوره حقوقی کار

 

اثبات وقوع بیع و الزام به تنظیم سند رسمی

اصولاً در اغلب عقود و قراردادها برای الزام افراد برای انجام تعهدات و اجرای قرارداد در ابتدا می‌بایست وقوع عقد در دادگاه به اثبات برسد.

پس از ثبت دادخواست اثبات وقوع عقد بیع یا هبه یا هر نوع عقد دیگر در ضمن همان دادخواست می‌توان سایر تعهدات انجام نشده را به استناد مواد 219-220-237-362 و سایر مواد قانون مدنی از متعهد درخواست داشت.  

 

در ادامه، یک نمونه دادخواست اثبات وقوع بیع و الزام به تنظیم سند رسمی توسط وکیل پایه‌یک دادگستری برای دسترسی بهتر شما عزیزان، نگارش شده است. البته توصیه می‌شود قبل از هر اقدام حقوقی و یا ثبت دادخواست با یک مشاوره حقوقی تلفنی مجرب صحبت کنید.

 



 

خواهان: ………………..،  فرزند ……………….،  شماره ملی ……………، نشانی ……………………………

 

خواندگان: 1- ………………، فرزند …………….، شماره ملی …………، نشانی ……………………

2- ………………، فرزند …………….، شماره ملی …………..، نشانی …………………………………..

 

خواسته و بهای آن: 1- اثبات وقوع بیع، 2- الزام خواندگان به تنظیم سند رسمی مالکیت به نام اینجانب، 3- تقاضای پرداخت کلیه خسارات دادرسی.

 

دلایل و منضمات: 1- قرارداد مبایعه‌نامه عادی منعقده به شماره ……….. ممضی به امضاء گواهان ماوقع، 2- رسیدهای پرداخت ثمن معامله به شماره‌های ………………، 3- عنداللزوم استماع گواهی گواهان.

 

شرح خواسته:

به نام خدا

 

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی …………….؛

 

با احترام بدین‌وسیله اینجانب ………………، به عنوان خواهان به شرح ذیل توقیراً به استحضار می‌رسانم:

 

نظر به قرارداد مبایعه عادی منعقده در تاریخ ………………. به شماره ……………، اینجانب از خواندگان مذکور یک باب منزل مسکونی به شماره پلاک ثبتی ………… فرعی از ……….. اصلی قطعه …………. واقع در بخش …………… حوزه ثبتی …………. به مساحت ………….. متر مربع را به شرح مبایعه‌نامه و ترتیبات پرداختی مذکور در آن خریداری نمودم.

 

مطابق بند 1-5- ذیل ماده 5 قرارداد مرقوم فروشندگان موظف گردیده در تاریخ ……………، مورد معامله را با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن تسلیم خریدار نماید و هر گونه موانع در استیفاء و بهره‌برداری کامل از مورد معامله را برطرف نماید، گواهان ماوقع نیز در صورت لزوم در محضر محترم حاضر شده و گواهی خواهند داد.

نظر به مراضات حاصله میان اینجانب و خواندگان محترم بنا براین بود که ایشان فردای روز معامله، قرارداد را امضاء نموده و جهت تنظیم سند رسمی در دفتر اسناد رسمی در تاریخ مقرر در قرارداد حاضر شوند.

 لکن از همان تاریخ تاکنون هیچ اقدامی از سوی خواندگان انجام نگرفته فلذا فروشندگان در زمان داشتن اختیار فسخ، معامله را فسخ ننموده است. و اینجانب را بلاتکلیف گذاشته‌اند و بدیهی است که مدت آن منقضی گشته است.

 

با توجه به مطالب معنون تقاضای دارم:

اولاً- اثبات وقوع بیع با عنایت به قرارداد موجود و رسیدهای پرداختی اینجانب به خواندگان.

ثانیاً- در صورت اثبات بیع، الزام خواندگان به تنظیم سند رسمی و انتقال مالکیت به نام اینجانب در دفتر اسناد رسمی.

ثالثاً- پرداخت کلیه خسارات دادرسی در حق اینجانب به تجویز ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی، رابعاً- استماع گواهی گواهان از محضر محترم دادگاه تحت تمنی است.

والسلام

 

با تجدید احترام و تشکر فراوان
نام و نام خانوادگی
خواهان


 

مراحل اثبات وقوع بیع

نگارش دادخواست، مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت دادخواست و ضمیمه نمودن تمامی ادله و مدارک وقوع بیع از جمله مراحل اثبات وقوع بیع هستند.

 

ما در مجموعه حقوقی دادگستر، این امکان را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم که هر ساعت از شبانه‌روز در زمینه‌ اثبات وقوع بیع نیازمند مشورت با وکیل دادگستری متخصص باشید در خدمت باشیم.

 

برای برقراری ارتباط با وکیل قراردادی  یا مشاوره حقوقی تلفنی به‌ صورت 24 ساعته، هر ساعت از شبانه‌روز با تلفن ثابت سراسر کشور بدون صفر یا پیش‌شماره با شماره: 9099071369 تماس برقرار نماید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

از تلفن ثابت 9099071369