اظهارنامه الزام به تحویل مبیع

 

الزام به تحویل مبیع به معنی، تحویل مال خریداری شده از سمت فروشنده به خریدار است. در حقیقت اگر مالی که خریداری شده است، امکان تحویل و انتقال به خریدار را داشته باشد، فروشنده ملزم به انجام این تحویل و انتقال است.

چنانچه مال مورد قرارداد امکان تحویل نداشته باشد و یا درمجموع مشخص گردد که اختیار ملک در دست فروشنده نبوده است. قرارداد فسخ خواهد شد و فروشند ملزم به پرداخت ثمن قرارداد بر اساس قیمت روز طبق نظر کارشناس است.

 

حتمن بخوانید: مشاوره حقوقی کار

 

الزام به تحویل مبیع با سند عادی

در خصوص دعوای الزام به تحویل مبیع، اختلاف نظرهای زیادی هست اما در مجموع رویه به این شکل است که در مرحله اول خریدار باید طی دادخواستی الزام فروشنده را برای تنظیم سند رسمی ملک مطرح نماید. بعد از تنظیم سند ملک، اقدامات لازم را برای طرح دعوای الزام به تحویل مبیع انجام دهد و بعد از آن دعوی الزام به تحویل مبیع مورد معامله را مطرح کند.

نکته مهم این است که اگر مالک بدون اینکه سند رسمی داشته باشد، اقدام به طرح دعوای الزام به تحویل مبیع نماید این دعوا ممکن است در دادگاه رد شود.

 

الزام به تحویل مبیع و تنظیم سند رسمی

​همان‌طور که مستحضر هستید، به استناد از ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، افراد، می‌توانند، پیش از ثبت هرگونه دادخواست، پیرامون موضوعاتی مانند: الزام به تحویل مبیع و تنظیم سند رسمی، عدم ایفای تعهد و الزام متعهد به انجام آن توسط دادگاه و مواردی از این قبیل، اظهارات و درخواست خود را به موجب ارسال اظهارنامه قضایی به اطلاع طرف مقابل، برسانند.

با توجه به اینکه داشتن یک اظهارنامه قضایی، می‌تواند، مدرک مهمی، در مورد اثبات دعاوی، در مواردی که منکر آن است، باشد. بهتر است قبل از ثبت دادخواست یک اظهارنامه ارسال گردد.

 

اظهارنامه الزام به تحویل مبیع

 

در ادامه، یک نمونه اظهارنامه الزام به تحویل مبیع و تنظیم سند رسمی، که توسط وکیل پایه‌یک دادگستری نگارش شده برای دسترسی بهتر شما عزیزان، آورده شده است. البته توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی با یک مشاوره حقوقی تلفنی مجرب صحبت کنید.

 

 



اظهار کننده:…………………، فرزند …………….، نشانی

 

اظهار شونده: ……………….، فرزند……………. ، نشانی

 

موضوع اظهارنامه: اظهارنامه رسمی مبنی بر سایر موضوعات اظهارنامه(ابلاغ و اخطار قانونی به شرح متن)

 

شرح:

به نام خدا

 

مخاطب محترم اظهارنامه؛ بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی متن زیر به صورت رسمی و قانونی به شما ابلاغ می‌شود.

با سلام و احترام؛

حسب مبایعه‌نامه مورخ ………………… شش دانگ یک باب خانه مسکونی/ یک واحد آپارتمان به مساحت ……………….. واقع در شهرستان ……………… بخش ……………..… به شماره پلاک ثبتی ………….. را  از شما به عنوان مالک قانونی ملک به مبلغ ……………….. خریداری نمودم و بر اساس قرارداد خوانده متعهد شدند که ملک را در تاریخ ……………….. به این‌جانب تحویل بدهید.

 

لکن علیرغم مراجعات متعدد تا کنون از تحویل ملک خریداری شده خودداری نموده‌اید فلذا بدین‌وسیله به شما ابلاغ می‌گردد ظرف مدت سه روز از تاریخ ابلاغ ارسال‌شده ملک را تحویل دهید در غیر این صورت مسئولیت اقدامات قانونی آن هستید.

 

علی‌هذا بر اساس ماده 4 این قرارداد در مورد تنظیم سند، مقرر گردیده بود که طرفین معامله در تاریخ ………….. در دفتر اسناد رسمی شماره ………… تهران، جهت تنظیم سند حاضر شوند لکن این امر در تاریخ مشخص شده متحقق نگردید.

لازم به ذکر است که در ذیل ماده 4 این مبایعه‌نامه در خصوص عدم اجرای تعهدات از طرف فروشنده، به ازای هر روز تأخیر، پرداخت مبلغ ……………….. ريال به عنوان خسارت تأخیر اجرای تعهد در وجه خریدار پیش‌بینی شده است. فلذا با عدم حضور و تنظیم سند رسمی در موعد مقرر در قرارداد مرقوم و نیز گذشت مدت مدید از موعد معین شده، مؤیِّد عدم اجرای تعهدات از سوی جنابعالی به عنوان فروشنده بوده، پرداخت خسارت تأخیر اجرای تعهد را بر این مبنا قطعی نموده و پرداخت آن را ثابت می‌نماید.

نظر به مطالب معنون، از جنابعالی تقاضا می‌گردد در تاریخ ………………… سال جاری جهت تنظیم سند رسمی، در دفتر اسناد رسمی …………… تهران به نشانی مقرر در قرارداد مبایعه حضور یابید.

مع‌ذلک پرداخت خسارت تأخیر در اجرای تعهدات با توجه به مطالب فوق‌الذکر، بر ذمه جنابعالی ثابت است که می‌بایست هم‌زمان با حضور در دفتر اسناد رسمی در حق این‌جانب پرداخت گردد. والسلام

 

با تشکر
نام و نام خانوادگی اظهارکننده


 

الزام به تحویل مبیع

 

مشاوره حقوقی رایگان تلفنی

در هر صورت چنانچه در زمینه‌های مختلف حقوقی، مشکل یا مسئله‌ای برای شما عزیزان ایجاد گردد. بهتر است حتماً با یک وکیل دادگستری یا مشاوره حقوقی آنلاین در زمینه نگارش اظهارنامه مشورت نماید.

برای مشاوره حقوقی رایگان سؤالات خود را در قسمت دیدگاه طرح نمایید. تا وکیل پایه‌یک دادگستری متخصص در زمینه‌های مختلف حقوقی پاسخ گوی سؤالات شما به صورت رایگان در اسرع وقت باشد.

 



ما در مجموعه حقوقی دادگستر، این امکان را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم که هر ساعت از شبانه‌روز در تمامی زمینه‌های حقوقی نیازمند مشورت با وکیل دادگستری باشید در خدمت باشیم.

برای برقراری ارتباط با وکیل آنلاین یا مشاوره حقوقی تلفنی به‌ صورت 24 ساعته، هر ساعت از شبانه‌روز با تلفن ثابت سراسر کشور بدون صفر یا پیش‌شماره با شماره: 9099071369 تماس برقرار نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

از تلفن ثابت 9099071369