تبادل لایحه تجدیدنظر

 

تبادل لایحه تجدیدنظر یک واژه حقوقی است که در علم حقوق مورد استفاده قرار می‌گردد، تبادل لایحه تجدیدنظر یکی از پرکاربردترین واژه‌های حقوقی است که افراد حقوقی و حتی غیرحقوقی باید با آن آشنا باشند.

به دلیل اینکه هر شخص در زندگی خود ممکن است با مسائل حقوقی از جمله استحقاق حق، مسائل ملکی و خانوادگی رو به رو می‌شوند و نیازمند این هستند که واژه‌ها و اصطلاحات رایج را بداند و مطابق آن اقدامات ضروری را انجام دهند.

 

حتمن بخوانید: مشاوره حقوقی کار

تبادل لایحه چیست

هنگامی که یک پرونده یا دعوای میان دو شخص ایجاد می‌گردد و برای حل اختلاف خود به مراجع قضایی و قانونی مانند شورای حل اختلاف و یا دادگاه و دادسرا مراجعه می‌نمایند. باید نسبت به یکدیگر لایحه یا دادخواست حقوقی ثبت نمایند و درخواست و پاسخ خود را نسبت به یکدیگر ارسال نمایند. مراحلی که انجام می‌شود، باید به صورت رسمی ثبت شود تا ریاست شورا، ریاست دادگاه و ریاست دادسرا که اصولاً از قضات هستند، آن را پیگیری و دنبال نماید.

 

تبادل لایحه تجدیدنظر خواهی

 

در ادامه، یک نمونه تبادل لایحه تجدیدنظر، توسط وکیل پایه‌یک دادگستری برای دسترسی بهتر شما عزیزان، نگارش شده است. البته توصیه می‌شود قبل از هر اقدام حقوقی با یک مشاوره حقوقی تلفنی مجرب صحبت کنید.

 



به نام خدا

 

موضوع: تبادل لوایح نسبت به دادنامه شماره ………………. صادره از شعبه ……………. دادگاه خانواده یک تهران

ریاست محترم شعبه مرجوع الیه دادگاه تجدیدنظر استان تهران

با سلام

 احتراماً بدینوسیله اینجانب …………….. ابلاغ اخطاریه در تاریخ …………..

مبنی بر تبادل لوایح، در فرجه مقرر توقیراً به استحضار می‌رسانم:

اولا

در رأی صادره از دادگاه بدوی، صرفاً به علت عدم معرفی مال از سوی خواهان، اعسار از پرداخت مهریه موردپذیرش قرارگرفته و به تقسیط مهریه موضوع دعوا حکم صادر شده است. در حالی که:

اولاً اصل بر ملائت افراد بوده و این مدعی اعسار است که می‌بایست عدم ملائت خود را ثابت نماید. به عبارت دیگر در دعوای اعسار، بار اثبات ادعا بر دوش خواهان اعسار است نه خوانده.

ثانیاً مدعی اعسار اموالی دارد ازجمله …………. میلیون تومان سهام در بورس و همچنین یک دستگاه خودرو(که توسط دادگاه بدوی استعلام گرفته‌شده است) البته اموال دیگری که انتقال داده است، که این دلایل نشان دهنده توان مالی بالای ایشان است.

ثانیا

تجدیدنظرخواه کارمند دولت می‌باشد که می‌بایست فیش حقوقی خود را به دادگاه بدوی ارائه می‌داد. اما متأسفانه هیچ فیش حقوقی نه در دادگاه بدوی و نه تجدیدنظر ارائه نداده است و در دادگاه بدوی مدعی بوده حقوقش ماهیانه 4 میلیون تومان می‌باشد.

اما بر اساس استعلامات از حقوق ماهیانه کارمندان مخابرات مشخص است ادعای ایشان کذب است، (البته از فیش حقوقی ضمیمه شده که متعلق به چند سال پیش است این موضوع محرز و مسلم است). دلیل دیگر تجدیدنظرخواه برای ادعای اعسار قرارداد اجاره‌ای می‌باشد که اصلاً به نام ایشان نمی‌باشد. جمیع این قراین و دلایل نشان دهنده عدم حسن نیت تجدیدنظرخواه است.

ثالثا

بر اساس اصل تناضر و به دلیل اینکه دادگاه تجدیدنظر اصولاً بدون حضور طرفین و طبق لوایح و دلایل ابرازی زمان تنظیم دادخواست تجدیدنظر اقدام به صدور رأی می‌نماید. تجدید نظرخواه می‌بایست تمامی دلایل را در دادخواست مطرح می‌نمود اما متأسفانه ایشان لایحه دفاعی تکمیل کننده را موکول به زمان دیگری دانسته است.

رابعا

اقوی دلیل اثباتی و استنادی خواهان در دعوای اعسار از پرداخت مهریه همسرش که خودش متقاضی طلاق یوده و تقاضای تقسیط آن، شهادت شهود بوده که می‌بایست مطابق با شرایط قانونی مندرج در قانون اعسار و مواد قانونی مرتبط در قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، باشد و رعایت شود.

متأسفانه در دادگاه بدوی این شرایط رعایت نشده است. در این خصوص ماده 23 قانون اعسار مقرر می‌دارد: «مدعي اعسار بايد شهادت كتبي لااقل چهار نفر از اشخاصي كه از وضع معيشت و زندگاني او مطلع باشند به عرض حال خود ضميمه نمايند. در شهادت‌نامه مذكور بايد اسم و شغل و وسايل گذران مدعي اعسار و عدم تمكن او براي پرداخت محکوم‌به يا دين با تعيين مبلغ آن تصريح شود».

طبیعتاً عدم رعایت الزامات قانونی فوق در مورد شهادت شهود و همچنین استشهادیه، از موجبات رد دعوای اعسار می‌باشد.

خامسا

لذا با عنایت به جمیع مطالب معنونه ی فوق و مستندات قانونی مذکور، از آنجا که ارکان و شرایط دعوای اعسار در این پرونده محقق نشده و رأی معترض‌عنه بدون مبنای قانونی لازم اصدار یافته است، از آنجا که اصولاً اعسار خواهان بدوی با دلایل قانونی اثبات نشده است، تقاضای رسیدگی مجدد و نقض دادنامه فوق‌الذکر و النهایه صدور حکم مبنی بر رد دعوای اعسار را استدعا دارم.

از بذل توجه و مساعدت جنابعالی کمال قدردانی را دارم.

 

با سپاس و احترام

نام و نام خانوادگی

تجدیدنظر خوانده



 

تبادل لایحه تجدیدنظر

 

تجدیدنظرخواهی قابل‌اعتراض است

رأی حاصل از مرحله تجدیدنظر اصولاً قابلت اعتراض را ندارد مگر اینکه قابلیت اعتراض از آن به جهت واخواهی یا فرجام‌خواهی وجود داشته باشد. چنانچه حکم دادگاه در این مرحله به صورت غیابی صادر شده باشد. به این معنی که تجدیدنظر خوانده هیچ لایحه‌ای برای پاسخ به این دادخواست نفرستاده باشد و اصولاً در جریان روند دادرسی قرار نگرفته باشد. همچنین حکم علیه وی صادر شده باشد، می‌تواند دادخواست واخواهی را به همان دادگاه ارائه دهد.

همچنین در دعاوی حقوقی امکان فرجام‌خواهی از حکم صادره در این مرحله به صورت استثنایی پیش‌بینی شده است. دعاوی قابل فرجام‌خواهی طبق ماده ۳۶۷ قانون آیین دادرسی مدنی به شکل زیر می‌باشد:

احکام که شامل:

۱- احکامی که خواسته آن بیشتر از مبلغ بیست میلیون ریال باشد

۲- احکام راجع به اصل نکاح، فسخ آن، طلاق، نسب، حجر، وقف، ثلث، حبس و تولیت

 

قرارهای مشروط به اینکه اصل حکم راجع به آن قابل فرجام‌خواهی باشد.

۱- قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شده

۲- قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا

 



ما در مجموعه حقوقی دادگستر، این امکان را در اختیار شما مخاطبین گرامی قرار داده که هر ساعت از شبانه‌روز در تمامی زمینه‌های حقوقی و کیفری و تنظیم تبادل لایحه تجدیدنظر نیاز به مشورت با وکیل پایه‌یک داشته باشید آماده خدمت‌رسانی هستیم.

برای برقراری ارتباط با وکیل خبره یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه‌روز با تلفن ثابت سراسر کشور بدون صفر یا پیش‌شماره با شماره: 9099071369 تماس برقرار نماید.

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

از تلفن ثابت 9099071369