اعمال ماده 477

شاید برای شما هم این سؤال پیش آید که، اعمال ماده 477 به چه معنا است. در پاسخ به این سؤال باید گفت: اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، به معنی اعاده دادرسی از آرای قطعی دادگاه‌ها در دیوان عالی کشور است. چنانچه رئیس قوه قضاییه، رأی صادره را خلاف شرع بین تشخیص دهد.

جهت درخواست اعاده دادرسی بر اساس ماده 477، باید از طریق درخواست به رئیس‌کل دادگستری استانی که حکم د‌ر دادگاه آن استان، قطعی شد‌ه است، اقدام می‌شود.

 

حتمن بخوانید: مشاوره حقوقی کار

 

 لایحه اعمال ماده 477

 

شرایط اعمال ماده 477

بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، چنانچه رئیس قوه قضاییه حکم قطعی صادره از هریک از مراجع قضایی را خلاف شرع بین تشخیص دهد.

تعریف خلاف شرع بین: مغایرت حکم صادره با مسلمات فقه و در موارد اختلاف‌نظر بین فقها ملاک عمل نظر ولی‌فقیه و یا مشهور فقها است.

با تجویز اعاده دادرسی، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود. تا در شعبه خاصی که توسط رئیس قوه قضاییه برای این امر تخصیص داده‌شده رسیدگی و حکم قطعی صادر شود.

شعب خاص مذکور حکم قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به عمل می‌آورند و رأی مقتضی صادر می‌نمایند

 

چه آرای قابل‌اعمال ماده ۴۷۷ هستند

احکام قطعی مراجع قضایی (حقوقی و کیفری) شامل آرا و قرار‌های دیوان عالی کشور، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، دادگاه‌های تجدیدنظر و بدوی، دادسرا‌ها و شورا‌های حل اختلاف قابل‌ اعمال ماده ۴۷۷ هستند. .

بر اساس ماده ۴۷۸ قانون مذکور، تقاضای اعاده دادرسی سبب توقف اجرای حکم نمی‌شود. در صورت پذیرش اعاده دادرسی به‌وسیله دیوان عالی کشور، اجرای حکم متوقف می‌شود.

 

اعمال ماده 477

 

در ادامه، یک نمونه لایحه دفاعیه اعمال ماده 477، توسط وکیل پایه‌یک دادگستری برای دسترسی بهتر شما عزیزان، نگارش شده است. البته توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی با یک مشاوره حقوقی تلفنی مجرب صحبت کنید.

 



به نام خدا

 

ریاست محترم دادگاه تجدیدنظر استان تهران؛

موضوع: تقاضای اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری؛

 

باسلام و احترام،

اینجانب ……………. مدیرعامل شرکت ………….، نظر به ملاک پیوست درخواست خود را جهت اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، مبنی برخلاف شرع بودن رأی صادره به شرح ذیل توقیراً به استحضار می‌رسانم:

حسب قرارداد منعقده به شماره ……………. در تاریخ ………………… فی‌مابین شرکت ……….. و شرکت ……………… مقرر شد، که موضوع قرارداد از تاریخ ……………. لغایت ………………. انجام گردد. و بابت اجرای قرارداد، چک به مبلغ ……………………….. معادل ………………….. درصد از ………………………… توسط شرکت ………… صادر به‌طرف قرارداد (کارفرما) تحویل گردد و رسید ممضی و ممهور به امضاء و مهر دریافت‌کننده ردوبدل گردید که ضم مدارک تقدیم حضور می‌گردد.

علی‌هذا در تاریخ ……………. موعد قرارداد به اتمام رسید و به‌طور کامل انجام گردیده بود. بر این اساس چک سپرده‌شده نزد شرکت کارفرما بابت تضمین، وصف امانی پیداکرده و فاقد وجاهت قانونی بوده است.

لذا حسب اظهارنامه به شماره …………….. اینجانب به شرکت ……………. مبنی بر استرداد چک مذکور ابلاغ نموده تا اصل چک را به اینجانب بازگردانند. و به ایشان یادآور شدم در صورت عدم استرداد فعل ایشان به لحاظ حقوقی و کیفری دارای عنصر قانونی می‌باشد.

لکن ایشان بدون توجه به اظهارنامه ارسال‌شده در فردای روز ابلاغ اقدام به طرح دعوا مبنی بر مطالبه وجه چک نمودند. و نیز قاضی محترم بدوی نیز توجهی به مدارک و دلایل استنادی اینجانب ازجمله اظهارنامه ارسالی در تاریخ قبل از اقامه دعوا و نیز رسید مبنی بر تضمینی بودن چک ننموده و همچنین قاضی محترم بدوی از خواهان دعوای مطروحه نیز دلیلی مبنی بر عدم اجرای قرارداد درخواست ننموده است.

سپس اینجانب به رأی صادره تجدیدنظرخواهی نموده لکن قضات محترم دادگاه تجدیدنظر علیرغم مدارک استنادی اینجانب به دلایل توجهی ننموده و دادنامه بدوی را استوار نمودند. مع‌الوصف این رأی خلاف قانون و اصول حقوقی بر محکومیت اینجانب صادرشده است.

فلذا الزام به پرداخت اینجانب موجب دارا شدن بلاجهت شرکت مشارٌالیه می‌باشد، حال‌آنکه قانون‌گذار محترم در قانون مدنی بر مستفیض بلاجهت تأکید نموده و مورد منع قانون‌گذار قرارگرفته است. با این اوصاف از محضر محترم تقاضای رسیدگی و صدور دستور مقتضی تحت تمنی است. والسلام

 

نام و نام خانوادگی

مدیرعامل شرکت

محکوم‌علیه



اعمال ماده 477

 

سؤالاتی که اغلب ممکن است برای شما پیش آید

اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری چیست و در چه شرایطی اجرا می‌شود؟

بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که حکم قطعی صادره از مراجع قضایی خلاف بین شرع باشد رئیس قوه قضاییه می‌تواند اعاده دادرسی به آن پرونده را اجازه دهد.

 

مدارک ضروری برای درخواست اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی چیست ؟

جهت درخواست اعمال ماده 477 می‌توان به مدارک هویتی متقاضی به همراه کپی برابر اصل حکم قطعی مورد اعتراض و لایحه اعمال ماده 477

 

اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری چگونه انجام می‌شود؟

درخواست اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری در تمامی استان‌ها از طریق رئیس‌کل دادگستری استان انجام می‌گیرد.

 



ما در مجموعه حقوقی دادگستر، این امکان را در اختیار شما مخاطبین گرامی قرار داده که هر ساعت از شبانه‌روز در تمامی زمینه‌های حقوقی و کیفری نیاز به مشورت با وکیل پایه‌یک دادگستری داشته باشید آماده خدمت‌رسانی هستیم.

 

برای برقراری ارتباط با وکیل خبره یا مشاوره حقوقی تلفنی به صورت 24 ساعته در هر ساعت از شبانه‌روز با تلفن ثابت سراسر کشور بدون صفر یا پیش‌شماره با شماره: 9099071369 تماس برقرار نماید.

 

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

از تلفن ثابت 9099071369