مشاوره حقوقی سفته 

 

از آنجا که صدور یا دریافت سفته برای افراد ایجاد تعهد می‌نماید و تعهدات مالی در زمینهٔ حقوق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی در این زمینه با مشاوره حقوقی سفته یا وکلای پایه‌یک دادگستری مَشورت شود.

البته باید به این نکته توجه شود که هر وکیل یا مشاوری نمی‌تواند بهترین راهکار را به ما در این زمینه ارائه دهند. بهترین مشاوره حقوقی سفته،  وکلایی هستند که به صورت تجربی و تخصصی در زمینهٔ اسناد تجاری از قبیل سفته و چک فعالیت داشته‌اند.

 

حتمن بخوانید: مشاوره حقوقی رایگان

 

وکلا و مشاورین حقوقی باید نسبت به قانون تجارت، قوانین و مقررات خاص مربوط در این حوزه تسلط کافی داشته باشند. تسلط وکیل نسبت به رویه قضایی دادگاه‌ها که نشان از تجربه ایشان دارد، باعث می‌شود تا با مشورت گرفتن از همکاران باتجربه‌تر بتوانید مسیرهای سخت قضایی را به آسانی پشت سر بگذارد.

 

سفته چیست

 

سفته چیست

شاید برای افرادی که تاکنون با سفته سرکار نداشتند این سؤال پیش آید که سفته چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: سفته یک سند تجاری لازم‌الاجرمحسوب می‌شود که بر اساس آن، یک‌طرف که صادرکننده باشد متعهد می‌شود مبلغی مشخص را به‌طرف دیگر که گیرنده وجه نام دارد بدهد.

بر اساس قانون تجارت: فته‌طلب یا سفته سندی است که طبق آن امضا کننده متعهد می‌شود مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص مشخص یا به حواله‌کرد آن شخص کارسازی کند.

 

سفته سفید امضا

یک عبارت رایج و آشنا که اغلب افراد جامعه از آن استفاده می‌کنند سفته سفید امضا است. بیشتر اشخاصی که در دادوستد تجاری وارد می‌شوند یا به دنبال استخدام هستند، هنگام عقد قرارداد، با درخواست صدور سفته سفید امضا مواجه می‌شوند.

چنانچه صادرکننده، آشنایی با سفته سفید امضا و عواقب حقوقی آن نداشته باشد. مشکلات متعددی برای ایشان به وجود می‌آید. مشکلاتی که رهایی از آن‌ بسیار دشوار و گاهی هم غیرممکن است.

برای آشنایی بیشتر با انواع سفته و نکات حقوقی آن، همچنین دریافت مشاوره حقوقی سفته، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

مشاوره حقوقی سفته

 

انواع سفته

کلیه سفته‌ها از نظر شکلی و قانونی یکسان هستند. اما باید توجه داشت به دلیل استفاده‌های گوناگون به گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

سفته ضمانت

رویه معمول کارفرمایان به این شکل است که در هنگام عقد قرارداد با کارمندان به دلایل مختلف و گاهی قابل قبول  از ایشان درخواست سفته می‌نماید. پرونده‌های بسیاری در این موارد در محاکم باز و مورد بررسی قرار می‌گیرد. کارمندان حتماً باید توجه داشته باشند که جمله ضمانت یا حسن انجام کار در سفته یا قرارداد کاری قید گردد.

 

سفته برای پرداخت وام

اغلب بانک‌ها در ازای تسهیلات یا وام‌هایی که در اختیار مشتریان قرار می‌دهند به جهت  اطمینان بیشتر از باز پس پرداخت وام اقدام به دریافت سفته، چک یا وثیقه از شخص متقاضی می‌نمایند.

 

سفته الکترونیکی

یکی از انواع اسناد معتبر و قابل تأیید سفته اینترنتی هست، که به‌ صورت الکترونیکی ایجاد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از سفته، جهت تعهد به پرداخت وجه یا انجام مفاد یک قرارداد به کار گرفته می‌شود.

از مزایایی سفته الکترونیکی امنیت بالا، سهولت در معاملات اینترنتی و کاهش هزینه‌ها است. همچنین باید خاطر نشان شد سفته اینترنتی برای ضمانت پرداخت وام یا انجام تعهدات مالی و قراردادهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، شما می‌توانید از سفته الکترونیکی جهت دریافت وام استفاده نمایید که این سفته نشان دهنده تعهد شما به بازپرداخت وام است.

 از آنجا که این نوع سفته به‌ صورت الکترونیکی صادر و مدیریت می‌گردد، از مزیت مدیریت آسان و کاهش هزینه‌ در مقابل سفته‌ کاغذی هست.

 

سفته بانکی

سفته بانکی یکی از اسناد معتبر تجاری مانند چک و برات است. از سفته بانکی می‌توان در معاملات تجاری و بازرگانی و همچنین ضمانت استفاده نمود. سفته سندی است که صادرکننده باید مبلغ نوشته شده روی ان را پرداخت نماید.

دلیل استفاده از اسناد تجاری بیشتر به این جهت است که جا به جایی مبالغ بالا خطرناک است. امروزه سفته بانکی در حکم ضمانت است، بیشتر مواقع برای انجام معاملات از چک استفاده می‌شود.

علیرغم اینکه سفته بانکی از اسناد قدیمی و معتبر محسوب می‌شود. همانند چک برای افراد جامعه شناخته شده نیست و متأسفانه مردم با قوانین سفته بانکی آشنایی کاملی ندارند.

 

مشاوره حقوقی سفته

 

تنظیم متن سفته

بهتر است در نوشتن متن سفته دقت لازم را داشته و به این نکات توجه داشت:

ضروری است مبلغ به حروف و عدد نوشته شود و تاریخ و محل پرداخت آن نیز مشخص شود. در حقیقت باید تمامی متن سفته پر شود، در غیر این صورت ممکن است سفته موردنظر ارزش تجاری و قضائی نداشته باشد.

چنانچه سفته، سفید امضاء و یا بدون مبلغ باشد به‌عنوان سفته تجاری قابل مطالبه نبوده بلکه یک سند عادی محسوب می‌گردد و تنها از طریق قانون مدنی در دادگاه حقوقی قابل وصول است.

باید توجه داشت چنانچه سفته‌ای را به‌عنوان ضمانت به کارفرما می‌دهید حتماً سفته را در وجه ضمانت گیرنده صادر نماید و رسیدی از وی دریافت نمایید. همچنین می‌توانید در قرارداد یا در رسید جداگانه‌ای مشخص کنید سفته بابت حسن انجام کار یا ضمانت کار است. در غیر این صورت کارفرما می‌تواند سفته را اجرای و مبلغ درج‌شده بر روی سفته را از شما مطالبه نمایید.

 

مشاوره حقوقی رایگان سفته

چنانچه در زمینه‌های سفته و اقسام آن سؤالاتی برای شما عزیزان ایجاد شد پیشنهاد می‌شود با یک وکیل دادگستری متخصص در امور سفته یا مشاوره حقوقی رایگان سفته مشورت نماید.

شما مخاطبین در هرجایی ایران عزیزمان که باشید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی که در سایت مطرح‌ شده با مشاور حقوقی سفته به صورت تلفنی و آنلاین ارتباط سریع برقرار نمایید و سؤالات حقوقی خود را بپرسید.

برای مشاوره حقوقی رایگان سفته سؤالات خود را در قسمت دیدگاه مطرح نمایید. تا وکیل پایه‌یک دادگستری متخصص درزمینهٔ سفته پاسخ گوی سؤالات شما به صورت رایگان در اسرع وقت باشد.

 



ما در مجموعه حقوقی دادگستر، این امکان را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم که هر ساعت از شبانه‌روز در زمینه‌های حقوقی و نگارش متن سفته نیازمند مشورت با وکیل دادگستری متخصص باشید در خدمت باشیم.

 

برای برقراری ارتباط با وکیل تخصصی سفته  یا مشاوره حقوقی سفته به‌ صورت 24 ساعته، هر ساعت از شبانه‌روز با تلفن ثابت سراسر کشور بدون صفر یا پیش‌شماره با شماره: 9099071369 تماس برقرار نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

از تلفن ثابت 9099071369