مشاوره حقوقی چک

 

چک یکی از اسناد مهم تجاری در نظام اقتصادی کشور ما محسوب می‌شود که در یک برگه مخصوص نوشته می‌شود. این سند تجاری پراستفاده از مهم‌ترین ابزار پرداخت و جایگزینی برای پول نقد است و اشخاص غالباً در معاملات خود، به‌جای پول از چک استفاده می‌کنند. از همین جهت مشاوره حقوقی چک در جامعه امروزی از ضروریات محسوب می‌شود.

 اصولاً چک، هنگامی باید صادر گردد که صادرکننده به اندازه وجه چک، در حساب خود پول کافی داشته باشد. و به‌جای دریافت وجه نقد از بانک و پرداخت آن به دیگری، اقدام به صدور چک نماید.

 

حتمن بخوانید: مشاوره حقوقی رایگان

 

مشاوره حقوقی چک

 

مشاوره حقوقی چک و سفته

نقش مهم چک و سفته در نظام اقتصادی ایران را می‌توان از میزان استفاده آن‌ها در جامعه متوجه شد. البته باید توجه داشت چک و سفته کاغذی به دلیل هزینه بالا و ریسک ذاتی که در خود دارند. همواره سعی شده برای حذف آن‌ها و جایگزین نمودن با راهکارهای جدید اقداماتی در حال انجام است. در اغلب کشورها جهان تلاش شده تا حضور پررنگ چک‌های کاغذی در اقتصاد را کمتر نمایند.

 

مشاوره حقوقی چک برگشتی

چک برگشتی یا چک بلامحل، چکی است که دارنده چک زمانی که برای وصول چک به بانک مراجعه می‌نماید با حساب خالی صادرکننده چک مواجه می‌گردد. یا اینکه به دلایل متعدد دیگر نتواند چک را وصول نماید. به چک وصول نشده اصطلاحاً چک برگشتی یا چک بلامحل گویند.

در شرایطی هر یک از ما ممکن است دارنده چکی باشیم که با یک قرارداد آن‌ را دریافت و یا حتی صادرکننده چکی باشید که برگشت‌خورده است. به هر حال قوانین و مقرراتی برای حل این مشکلات وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

چنانچه با مشکلاتی از این قبیل برخورد داشتید نگران نباشید. به این دلیل که به آسانی با مشورت گرفتن با یک وکیل متخصص چک یا مشاور حقوقی چک می‌توانید بهترین راهکار ممکن را با توجه به موضوع خود دریافت نمایید. در صورت نیاز تا انتهای مسیر با شما همراه هستند.

 

مراحل چک برگشتی

مراحل برگشت چک نسبت به گذشته تغییر و تحولاتی داشته است که سبب شده به نفع طلبکار باشد. و از نظر زمانی زودتر از قبل به نتیجه مطلوب برسد.

در قانون جدید چک، چنانچه شخص بدهکار مبلغ درج‌شده در چک را در حساب خود نداشته باشد. کسری آن مبلغ از حساب‌های دیگر آن شخص در بانک امکان‌پذیر است. همچنین چنانچه در آن بانک، مبلغ لازم در حساب بدهکار نباشد، دارنده چک به بانک مراجعه نموده و گواهی عدم امکان پرداخت دریافت می‌نماید.

با در دست داشتن گواهی عدم پرداخت، که کلیه مشخصات شخص بدهکار روی آن قید شده است. این امکان را دارید پس از یک روز کاری از حساب‌های بانکی دیگر آن شخص مبلغ قید شده بر روی چک را برداشت نمایید.

 

مشاوره حقوقی چک برگشتی

 

وصول چک برگشتی از طریق اجراییه

از مراحل اصلی در چک برگشت، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضاییه است. با مراجعه به این دفاتر و ثبت درخواست حکم اجراییه برای شما صادر و به آدرس یا سامانه ثنا بدهکار ارسال می‌شود تا در این مورد به او ابلاغ شود.

پس از گذشت ده روز از ابلاغ، شخص بدهکار باید در مورد تأمین مبلغ چک اقدام نماید در غیر این صورت عملیات اجرایی بر روی اموال ایشان اعمال شده و مبلغ چک وصول خواهد شد. چنانچه اموال و دارایی نداشته باشد شما می‌توانید حکم جلب بدهکار را بگیرید.

 

مشاوره حقوقی چک صیادی

بر اساس قانون جدید صدور چک، چک صیادی، نوع جدیدی از چک محسوب می‌شود که در سامانه صیاد و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می‌گردد. ویژگی‌های خاص این نوع از چک سبب شده که نسبت به چک‌های قدیمی، از امنیت و ضمانت اجرای بیشتری برخوردار باشد.

بر اساس ماده ۶ قانون جدید صدور چک که عنوان دارد: بانک‌ها موظف هستند برای ارائه دسته‌چک به مشتریان، تنها از طریق سامانه صدور یکپارچه چک صیاد، نزد بانک مرکزی اقدام نمایند.

این الزام به معنی این است که برخلاف گذشته که احراز شرایط متقاضی دسته‌چک بر عهده شعبه بانک‌ها بوده است. با راه‌اندازی سامانه صیاد ضرورت صدور چک صیادی از طریق این سامانه، دیگر شعب بانک‌ها در این زمینه اختیاری ندارند.

نظارت بر روند صدور دسته‌چک و احراز صلاحیت متقاضیان، تنها از طریق بانک مرکزی است.

 

مشاوره حقوقی چک ثبت نشده

با تصویب قانون جدید صدور چک، در چگونگی صدور، انتقال و دریافت چک، تغییرات زیادی ایجاد شده و انجام تمامی این مراحل، منوط به ثبت چک صیادی و مشخصات آن، در سامانه صیاد به وسیله صادرکننده یا انتقال دهنده و تأیید آن، از سمت گیرنده است.

از همین جهت است که چنانچه چک صیادی، بر اساس رویه قانون جدید صادر و تأیید نشده باشد برای دارنده مشکلاتی به وجود می‌آید.

چنانچه دارنده، چک ثبت نشده در سامانه را دریافت نماید. این سؤال پیش می‌آید که آیا اقدام قانونی برای چنین چکی منتفی است یا تحت شرایطی، امکان‌پذیر می‌باشد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفته شود: اگر چک از نوع صیادی باشد و در سامانه ثبت نشده باشد، امتیازات سند تجاری را از دست می‌دهد. دارنده تنها می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت دادخواست مطالبه وجه مندرج در چک، تحت عنوان یک سند عادی و غیرتجاری اقدام نماید. همچنین باید خاطرنشان شد عدم ثبت چک جدید در سامانه صیاد، جرم محسوب نمی‌گردد.

 

مشاوره حقوقی چک برگشتی

 

مشاوره حقوقی چک رایگان

چنانچه در زمینه‌های چک و اقسام آن سؤالاتی برای شما عزیزان ایجاد شد پیشنهاد می‌شود. با یک وکیل دادگستری متخصص امور چک یا مشاوره حقوقی چک رایگان مشورت نماید.

شما مخاطبین در هر جایی ایران عزیزمان که باشید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی که در سایت مطرح‌ شده با مشاور حقوقی چک به صورت تلفنی ارتباط سریع برقرار نمایید و سؤالات حقوقی خود را بپرسید.

برای مشاوره حقوقی چک رایگان سؤالات خود را در قسمت دیدگاه مطرح نمایید. تا وکیل پایه‌یک دادگستری متخصص درزمینهٔ چک پاسخ گوی سؤالات شما به صورت رایگان در اسرع وقت باشد. 

 



ما در مجموعه حقوقی دادگستر، این امکان را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم که هر ساعت از شبانه‌روز در زمینه‌های چک و سفته نیازمند مشورت با وکیل دادگستری متخصص باشید در خدمت باشیم.

 

برای برقراری ارتباط با وکیل چک  یا مشاوره حقوقی چک به‌ صورت 24 ساعته، هر ساعت از شبانه‌روز با تلفن ثابت سراسر کشور بدون صفر یا پیش‌شماره با شماره: 9099071369 تماس برقرار نماید.

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • آیا چک صیادی ثبت نشده اعتبار دارد؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      بله به عنوان یک رسید میتولنید دادخواست مطالبه وجه ثبت نمایید
      امتیازات سند لازم الاجرا را ندارد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

از تلفن ثابت 9099071369